Skip to main content

Omdat ik het zeg!

Door Mieke Duijst | 27 mei 2019

Dr. Robert Cialdini (Amerikaanse professor in marketing en psychologie) heeft zeven principes opgesteld die we kunnen gebruiken om je klant te verleiden. Wij bespreken ze stuk voor stuk voor je.

Een comité van aanbeveling. Veel goede doelen hebben zo’n groep mensen verzameld. Het liefst met een titel of mensen die regelmatig in toonaangevende media verschijnen.

Maar waarom? Ga je meer aan een doel geven omdat dominee X zegt dat het een goed doel is? Blijkbaar wel.

Robert Cialdini noemt dit autoriteit en voegt het toe aan het rijtje van overtuigingsprincipes:

  1. Wederkerigheid
  2. Schaarste
  3. Autoriteit
  4. Consistentie (en commitment)
  5. Consensus (Sociale bewijskracht)
  6. Sympathie
  7. Eenheid

Autoriteit

Veel mensen zijn bij een aankoop toch wel een beetje onzeker. Is dit de juiste keuze? Bevestiging is dan fijn. Vooral als die bevestiging gedaan wordt door iemand die er verstand van heeft. Een ‘onafhankelijke’ deskundige.

Als marketeer maak je hier gebruik van door bijvoorbeeld keurmerken te tonen. Daarmee bewijs je dat je goed bent. Denk bijvoorbeeld aan het CBF-keurmerk voor goede doelen.

Het comité van aanbeveling hebben we hiervoor al genoemd. De externe ‘deskundigen’ in een comité kunnen iemand net over de streep trekken.

Een wetenschappelijke deskundige kan ook aantonen dat iets echt werkt. Dat is veel sterker dan wanneer je het over jezelf roept. Zo is bij ErfGoed, een klant van ons die zich bezighoudt met de aanleg van teeltvloeren, de goede werking van de vloer aangetoond door de Wageningen University & Research. Dit is onafhankelijk onderzocht, dus het moet wel kloppen.

Mieke Duijst
Tekstschrijver

Positionering

Scholengemeenschap Echnaton in Almere vroeg ons een nieuwe huisstijl te ontwerpen. Leren in beweging: dat typeert deze toffe, sportieve en talentgerichte middelbare school. Vanuit die positionering zijn we begonnen met de nieuwe huisstijl. We hebben een beeldmerk gemaakt met veel beweging en nieuwe frisse kleuren. Naast de nieuwe huisstijl hebben we een wervingscampagne ontwikkeld, promovideo’s, website, social media, banners en nog meer leuke items. Echnaton is blij en wij ook!

Om groep 7 en 8 kinderen echt een goede eerste indruk te geven hebben we een promovideo gemaakt. Leerlingen van Echnaton vertellen maar laten ook zien wat Echnaton te bieden heeft. En wat ze zelf zo leuk vinden. We hebben het in de vorm van een radioprogramma gegoten want op Echnaton kunnen jongeren leren om radio te maken. Een unieke school!

Zelf ook nieuwe positionering?

Weet jij waar je als school onderscheidend in bent? Neem contact op met: bert@deelstraendejong.nl

 

 

Driestar College

Twee jaar lang geen fysieke events voor groep 7, 8 leerlingen en ouders. Dat was een omschakeling, maar het biedt ook mogelijkheden. Voor deze middelbare school in Gouda, Lekkerkerk en Leiden bedachten we een online tour door de school. De tour kon je volgen door aanwijzingen op een poster met qr-codes. Daarmee ging je naar de website met video’s en opdrachten. Enthousiaste leerlingen en docenten gaven een kijkje in de school. Er kon ook een code gekraakt worden met een toffe prijs.

Speciale box

Alle groep 8 leerlingen uit de regio kregen hiervoor een speciale box met daarin de poster en allerlei andere tools om de opdrachten uit te voeren (bijv. een Goudse stroopwafel, een meetlint, een festivalarmbandje). Op de dag dat de tour online ging, zaten ook docenten online klaar om over verschillende onderwerpen door te praten. Het waren geslaagde online Open Dagen met veel enthousiaste reacties, inzendingen en duizenden bezoekers. Aan de bezoekersaantallen op de website te zien, scoorde deze online aanpak vele malen beter dan een fysieke Open Dag. Ook meer groep 7 leerlingen keken mee.

Zelf ook leerlingwerving?

Wil je je leerlingwerving ook een impuls geven? Neem contact op met: simone@deelstraendejong.nl