Skip to main content

Iedereen springt in de sloot, dus jij…

Door Mieke Duijst | 24 juni 2019

Dr. Robert Cialdini (Amerikaanse professor in marketing en psychologie) heeft zeven principes opgesteld die we kunnen gebruiken om je klant te verleiden. Wij bespreken ze stuk voor stuk voor je.

Iedereen is ergens wel een beetje onzeker. Je kijkt wat een ander doet, en bewust of onbewust, ga je dat gedrag kopiëren.

Mensen gaan op zoek naar voorbeelden in hun omgeving, influencers. Aan jou de taak om daar actief iets mee te doen.

Robert Cialdini, die onderzoek deed naar de manieren waarop mensen zich laten overtuigen, noemt dit het principe van consensus, of sociale bewijskracht.

Alle principes van Cialdini zijn:

Consensus (sociale bewijskracht)

Websites als booking.com en The Fork zijn er grotendeels op gebaseerd: reviews. Veel potentiële hotel- en restaurantgasten zoeken online eerst naar beoordelingen en maken alleen bij voldoende positieve feedback hun reservering. Het geeft een veilig gevoel. Zijn er geen reviews? Dan komt er ook geen reservering. Ditzelfde geldt voor allerlei andere producten.

Dit kun jij ook toepassen bij je school of goede doel. Zo zetten we in de corporate folder van het Stedelijk Gymnasium Arnhem de volgende quote: ‘Ik voel me op het SGA echt uitgedaagd’

Het kan subtieler. Zo willen we voor onze klant Bible League fondsen werven via nalatenschappen. We hebben er een foto ingezet, van een dame die deze stichting in haar testament heeft gezet.

Deze mevrouw is niet zomaar gekozen. Haar uitstraling sluit aan bij de doelgroep van de folder. De lezer wordt bevestigd in het idee: als zij het doet, is het niet raar dat ik Bible League ook opneem in mijn testament.

Op deze manier beïnvloed je mensen onbewust. Laat je doelgroep weten dat ze niet alleen staan in hun keuze voor jouw product!

Mieke Duijst
Tekstschrijver