Skip to main content

Hoe jij neuromarketing voor je laat werken!

Door Ellen Hartog | 16 januari 2024

Wel of niet klikken. Door de keuze die jij een paar tellen geleden maakte, lees je nu deze blog. Dan is er nog steeds iets waar je over na denkt. Ga je dit verhaal helemaal uitlezen. Ik zal je alvast iets verklappen, die keuze is beïnvloedbaar…

Ik kies zelf! Toch?
Misschien heb je wel eens van de neocortex gehoord. Het is het onderdeel van ons brein dat helpt bij rationeel redeneren. Dit deel van je brein gebruikt je bewust. In een verhitte discussie reageer je daar dus meestal dus niet uit. Eerder vanuit je reptielenbrein, waarbij primaire overlevingsinstincten je drijven. Dat deel van je hersenen gaat, samen met het limbisch systeem, over onbewuste processen. Binnen de marketing zijn er meerdere manieren om die verschillende delen van het brein aan te spreken.

Ben jij Bert of Ernie?
Maar hoe worden beslissingen eigenlijk genomen? Daarvoor schakel ik de hulp in van het welbekende duo Bert & Ernie. De eigenschappen passen helemaal bij hoe zij zijn:

Systeem 1 – Onbewust (Ernie):

  • Emotioneel
  • Altijd actief
  • Associatief
  • Snel conclusies trekken
  • Geautomatiseerd

Systeem 2 – Bewust (Bert):

  • Rationeel (kan redeneren)
  • Inactief (energiebesparing)
  • Aandacht vereist
  • Energie-intensief
  • Focus

Ernie staat gelijk aan het onbewuste deel van je brein (dat vaak op de automatische piloot staat), terwijl Bert eerst even nadenkt (dat deel moet bewust geactiveerd worden). Om gedrag te veranderen, moeten we eerst begrijpen hoe iemand nu handelt, daarna beslissen hoe we willen dat iemand handelt en tenslotte zorgen dat dit nieuwe gedrag mogelijk is. Neuromarketing dus! Er zijn verschillende manieren om gedragsverandering te stimuleren met je boodschap:

  1. Houd het simpel.
  2. Maak het relevant.
  3. Creëer content die mensen graag willen zien.
  4. Geef het goede voorbeeld.
  5. Creëer herkenning.
  6. Geef concrete aanwijzingen.
  7. Voorkom weerstand.
  8. Herhaal, keer op keer.

 

Het gevoel dat je het zelf hebt bedacht, dat is wat je wilt !

Hoewel veel van deze punten voor de hand liggen, worden ze vaak over het hoofd gezien. Check ze dus altijd wanneer je aan de slag gaat met jouw marketinguiting. Het meest uitdagende, maar tegelijkertijd boeiende punt is 7: weerstand voorkomen.

Voorkom weerstand
Het is een kopje koffie, wat maakt het nou uit aan welke kant het oortje zit? Nogal veel. Om exact te zijn. Wel 20% meer verkoop. Welk plaatje het beter deed? Degene waar het oortje rechts zit! Waarom? Vanwege de Perceptuele Fluency. Als je rechtshandig bent, pak je het oortje en lepeltje namelijk met rechts. Op afbeelding 2 is het kopje koffie dus ‘klaar voor gebruik’. Hoe makkelijker onze hersenen afbeeldingen kunnen verwerken, hoe hoger de perceptuele fluency. Dat zorg ervoor dat we een positiever gevoel hebben bij zo’n afbeelding. En dit kan aanzienlijke invloed hebben op het gedrag van mensen.

Duik in het brein
Neuromarketing helpt je om beter te begrijpen wat een donateur of klant denkt en voelt. Door te leren hoe zij keuzes maken en door neuromarketingtechnieken toe te passen, kun je weerstand verminderen en je resultaten verbeteren. Dus, leer meer over hoe je doelgroep denkt en ontdek wat neuromarketing voor jou kan doen.

Als afsluitende tip wil ik benadrukken: blijf leren en experimenteren. De wereld van neuromarketing en consumentengedrag is voortdurend in beweging. Wat vandaag werkt, kan morgen anders zijn. Dus blijf op de hoogte van de nieuwste onderzoeken en trends in neuromarketing. Durf te experimenteren met nieuwe benaderingen en strategieën. Test verschillende boodschappen, visuals, en campagnes om te ontdekken wat het beste werkt voor jouw doelgroep. En vergeet niet om feedback van je klanten te verzamelen en te analyseren.

Bron: Brigham Young University, training Neuromarketing in de praktijk

Meer weten?

Met een open blik en bereidheid om te leren, kun je je marketinginspanningen voortdurend verfijnen en optimaliseren voor betere resultaten. Wil je een keer sparren over jouw marketingtechnieken? De koffie staat klaar (met het oortje de goede kant op).

Ellen Hartog
Online marketeer

Mail Ellen