Corrie ten Boomhuis kan dankzij éénmalige actie openblijven

Door Renée de Vink | 8 juni 2021

De hele culturele sector zat het afgelopen half jaar dicht. Met steun van de overheid kunnen veel musea en andere culturele instellingen gelukkig openblijven. Zonder subsidie en inkomsten van bezoekers is het bijna onmogelijk te overleven. Zo dreigde ook sluiting voor het Corrie ten Boomhuis in hartje Haarlem.

Maart 2021 komt de vraag van het Corrie ten Boomhuis om mee te denken hoe er geld in het laatje gebracht kan worden. Een bezoek aan dit intrigerende museum met haar verhaal uit de Tweede Wereldoorlog is gratis. Aan het eind van een rondleiding worden bezoekers gevraagd een vrijwillige bijdragen te geven. Zonder bezoekers, geen inkomsten. Maar de huur en het onderhoud gaan wel door. Het geld raakt op. De deuren zouden moeten sluiten. Ondenkbaar voor een plek met meer dan 30.000 bezoekers uit binnen- en buiteland per jaar. De urgentie is enorm!

 

Adresbestand op orde maken

De communicatie van de stichting naar haar bezoekers is beperkt gebleven tot enkele digitale nieuwsbrieven. Er is nooit actief gevraagd een donatie over te maken. Best spannend om dan een heel directe geefvraag te stellen. Het eerste advies is om het adressenbestand op orde te brengen. Het gastenboek wordt uitgespit. In totaal zijn er 6.500 adressen beschikbaar.

 

We schrijven een sobere, eerlijke combola (brief met ola eraan vast). Met een kleine afbeelding van het museum, een QR-code en duidelijke P.S. worden alle 6.500 adressen gevraagd een eenmalige gift te geven, zodat het museum open kan blijven. Bij een gift hoger dan 50 euro is er de mogelijkheid een gratis boek aan te vragen.

 

Resultaat

Er komen honderden reacties binnen op de brief. Meer dan 1000 mensen gaven samen een donatie van meer dan 65.000 euro. Dat is een respons van ruim 12%! En er druppelen nog steeds reacties binnen. De helft van de gevers gaf 50 euro of meer. Ook worden er spontaan allerlei acties georganiseerd. Dankzij deze simpele noodbrief stelde het Corrie ten Boomhuis zich voor het eerst kwetsbaar op. Vanuit het hart. En dat proefden men. Er werd gul gegeven, het museum kan blijven bestaan.

Wil je nou meer weten over fondsenwerving of ben je benieuwd welke mogelijkheden er zijn voor jou organisatie? Laat het me weten, ik denk graag met je mee!

Renée de Vink

Art Director

Personeelswerving

Al heel wat jaren werken we voor deze mooie scholenorganisatie. Vanwege het tekort aan goede docenten, kregen we de vraag een social wervingscampagne te ontwikkelen. Een uitdaging om meer recht te doen aan de organisatie en de mooie vacatures. Het concept steekt in op de behoefte van de doelgroep: jezelf ontwikkelen, groeien, verder willen komen als docent. Drie docenten en een directeur zijn hiervoor uitgekozen, gefotografeerd en geïnterviewd. Zij vertellen waarom PCPO een goede werkgever is. Het zijn levendige portretten geworden in combinatie met hun echte verhalen op social en op de website van PCPO. Een nieuwe impuls voor de werving!

Personeelstekort?

Ook op zoek naar personeel voor je school? Neem contact op met: simone@deelstraendejong.nl

Positionering

Scholengemeenschap Echnaton in Almere vroeg ons een nieuwe huisstijl te ontwerpen. Leren in beweging: dat typeert deze toffe, sportieve en talentgerichte middelbare school. Vanuit die positionering zijn we begonnen met de nieuwe huisstijl. We hebben een beeldmerk gemaakt met veel beweging en nieuwe frisse kleuren. Naast de nieuwe huisstijl hebben we een wervingscampagne ontwikkeld, promovideo’s, website, social media, banners en nog meer leuke items. Echnaton is blij en wij ook!

Om groep 7 en 8 kinderen echt een goede eerste indruk te geven hebben we een promovideo gemaakt. Leerlingen van Echnaton vertellen maar laten ook zien wat Echnaton te bieden heeft. En wat ze zelf zo leuk vinden. We hebben het in de vorm van een radioprogramma gegoten want op Echnaton kunnen jongeren leren om radio te maken. Een unieke school!

Zelf ook nieuwe positionering?

Weet jij waar je als school onderscheidend in bent? Neem contact op met: bert@deelstraendejong.nl

 

 

Driestar College

Twee jaar lang geen fysieke events voor groep 7, 8 leerlingen en ouders. Dat was een omschakeling, maar het biedt ook mogelijkheden. Voor deze middelbare school in Gouda, Lekkerkerk en Leiden bedachten we een online tour door de school. De tour kon je volgen door aanwijzingen op een poster met qr-codes. Daarmee ging je naar de website met video’s en opdrachten. Enthousiaste leerlingen en docenten gaven een kijkje in de school. Er kon ook een code gekraakt worden met een toffe prijs.

Speciale box

Alle groep 8 leerlingen uit de regio kregen hiervoor een speciale box met daarin de poster en allerlei andere tools om de opdrachten uit te voeren (bijv. een Goudse stroopwafel, een meetlint, een festivalarmbandje). Op de dag dat de tour online ging, zaten ook docenten online klaar om over verschillende onderwerpen door te praten. Het waren geslaagde online Open Dagen met veel enthousiaste reacties, inzendingen en duizenden bezoekers. Aan de bezoekersaantallen op de website te zien, scoorde deze online aanpak vele malen beter dan een fysieke Open Dag. Ook meer groep 7 leerlingen keken mee.

Zelf ook leerlingwerving?

Wil je je leerlingwerving ook een impuls geven? Neem contact op met: simone@deelstraendejong.nl