Corrie ten Boomhuis kan dankzij éénmalige actie openblijven
Door Renée de Vink | 8 juni 2021
De hele culturele sector zat het afgelopen half jaar dicht. Met steun van de overheid kunnen veel musea en andere culturele instellingen gelukkig openblijven. Zonder subsidie en inkomsten van bezoekers is het bijna onmogelijk te overleven. Zo dreigde ook sluiting voor het Corrie ten Boomhuis in hartje Haarlem.
Maart 2021 komt de vraag van het Corrie ten Boomhuis om mee te denken hoe er geld in het laatje gebracht kan worden. Een bezoek aan dit intrigerende museum met haar verhaal uit de Tweede Wereldoorlog is gratis. Aan het eind van een rondleiding worden bezoekers gevraagd een vrijwillige bijdragen te geven. Zonder bezoekers, geen inkomsten. Maar de huur en het onderhoud gaan wel door. Het geld raakt op. De deuren zouden moeten sluiten. Ondenkbaar voor een plek met meer dan 30.000 bezoekers uit binnen- en buiteland per jaar. De urgentie is enorm!
Adresbestand op orde maken
De communicatie van de stichting naar haar bezoekers is beperkt gebleven tot enkele digitale nieuwsbrieven. Er is nooit actief gevraagd een donatie over te maken. Best spannend om dan een heel directe geefvraag te stellen. Het eerste advies is om het adressenbestand op orde te brengen. Het gastenboek wordt uitgespit. In totaal zijn er 6.500 adressen beschikbaar.
We schrijven een sobere, eerlijke combola (brief met ola eraan vast). Met een kleine afbeelding van het museum, een QR-code en duidelijke P.S. worden alle 6.500 adressen gevraagd een eenmalige gift te geven, zodat het museum open kan blijven. Bij een gift hoger dan 50 euro is er de mogelijkheid een gratis boek aan te vragen.
Resultaat
Er komen honderden reacties binnen op de brief. Meer dan 1000 mensen gaven samen een donatie van meer dan 65.000 euro. Dat is een respons van ruim 12%! En er druppelen nog steeds reacties binnen. De helft van de gevers gaf 50 euro of meer. Ook worden er spontaan allerlei acties georganiseerd. Dankzij deze simpele noodbrief stelde het Corrie ten Boomhuis zich voor het eerst kwetsbaar op. Vanuit het hart. En dat proefden men. Er werd gul gegeven, het museum kan blijven bestaan.
Meer weten?
Wil je meer weten over fondsenwerving of ben je benieuwd naar welke mogelijkheden er zijn voor jou organisatie? We denken graag met je mee!
Edwin Grootendorst
Strategisch Marketeer / Fondsenwerver
Else Schaap
Fondsenwerver