Skip to main content

Top 3 valkuilen non-profit websites

Door Renée de Vink | 18 mei 2021

Na lang denken, zwoegen en schrijven staat eindelijk je prachtige website. Met trots gelanceerd. Je site is hét gezicht van je organisatie. En vaak het eerste wat mensen van je zien. Belangrijk dat het daarom ook laat zien wie je echt bent. Is je website nog niet zo duidelijk? Met deze drie eenvoudige stappen wil ik je helpen om de site van je organisatie te laten spreken!

Valkuil 1: Te druk, te veel

We zien regelmatig websites voorbij komen die té veel willen vertellen. Een bezoeker moet graven om te vinden wat hij zoekt. Het menu staat te vol en teveel calls to action (CTA) vragen aandacht. Als je te veel vraagt van je bezoeker, is de focus weg en zal een bezoek aan je site snel afgelopen zijn. Uit onderzoek blijkt dat een gemiddelde bezoeker 0,05 seconde nodig heeft om een mening te vormen over je site. Tijd om het goed te maken, is er dus niet. Overzichtelijk en simpel zijn daarom essentiële graadmeters.

Zijn onderstaande punten van toepassing op je website?

  • Rommelig: mensen zien niet in een oogopslag hoe ze de weg kunnen vinden.
  • Geen focus: je wil te veel vertellen op één pagina.
  • Te veel calls to action: alles roept om actie. Doneer nu! Lees dit! Doe mee!

Oplossing: prioriteer en versimpel

Natuurlijk is je organisatie belangrijk en heb je veel te vertellen. Maar bedenk per pagina wat écht belangrijk is voor je bezoeker om te weten. En wat wil je dat hij met de informatie doet? Kent de bezoeker je al, of komt hij voor het eerst langs? Op wie richt je je?

  • Bepaal het hoofddoel van elke pagina en haal weg wat daar niet bij past.
  • Beperk je CTA tot één per ‘pagina’. Een pagina noem ik dat wat je in één oogopslag (boven de ‘vouw’ van je scherm) ziet.
  • Maak je menu overzichtelijker, verplaats subitems naar de footer.
    Het menu is vaak overweldigend voor bezoekers, er staat te veel. Mensen vinden hun weg daardoor niet. Als het niet zo belangrijk is, kun je het in je footer kwijt. Mensen weten dat dát de plek is om meer menu-items te vinden.

  • Vaak ontbreekt juist een duidelijke tekst met wat de belofte van je organisatie is. De propositie. Door een korte tekst van twee of drie regels op een prominente plek te zetten (bijvoorbeeld op je headerfoto, of direct daaronder) geef je mensen het idee dat ze bij jou op de goede plek zijn. Je bezoeker herkent zichzelf in een goede propositie. En het geeft een duidelijk handvat met wat ze op de site kunnen verwachten.
  • ‘Laat me niet denken’. Alles moet zo helder mogelijk zijn. Een bezoeker moet zeker niet ervaren dat hij moeite moet doen om iets te vinden of begrijpen. Simpel en duidelijk, dat is waar het om draait.

 

End-user testing
Je komt er gemakkelijk achter hoe mensen je website ervaren als je het simpelweg test. Kijk mee over de schouder van iemand die je website bezoekt. Uiteraard kent de persoon de organisatie nog niet goed en is hij nog nooit op je site geweest. Hoe ervaart hij het om door je site te navigeren? Geef een kleine opdracht, om te zien hoe soepel hij door je website surft. Vraag de testpersoon bijvoorbeeld om een (nep)donatie te maken. Dit kun je ook op grote schaal laten testen door gespecialiseerde bedrijven.

 

Valkuil 2: De organisatie als held

Een website maak je toch om over jezelf te vertellen? In eerste instantie lijkt dat logisch. Maar een bezoeker zit daar niet op te wachten. Die komt wat halen en daar mag je op inspelen. Een pagina ‘over ons’ is belangrijk, zelfs niet te missen, maar richt je voor de rest op je doelgroep. De organisatie is niet de held, maar je bezoeker! Die moet het gevoel krijgen dat ze nodig zijn.

Check probleempunten:

  • Te veel over de organisatie
  • Vaktaal
  • De organisatie is de held
  • Veel we/ons in taalgebruik
  • Informatie die alleen voor insiders relevant is

 

Oplossing: maak je publiek de held

  • Vraag je doelgroep wat ze zoeken op je website. Ze hebben meer afstand tot de organisatie en kunnen goed objectief input geven.
  • Vertel de verhalen van donoren en cliënten.
  • Gebruik aanstekelijke taal, begrijpelijk voor iedereen.
  • Schrijf jij/jou/u in plaats van wij/ons (tel voor de grap maar eens hoe vaak er nu wij/ons staat).
  • Leer je bezoeker beter kennen. Dan weet je wat ze belangrijk vinden, wat hun taal is en wat ze tot actie aanzet. Beschrijf je doelgroep, plak desnoods een foto van je persona boven je pc, zodat je altijd herinnerd wordt aan dat het om die persoon gaat.

 

Valkuil 3: Alles is belangrijk

Bezoekers van je website hoeven niet alles van de organisatie te weten. Je hoeft dus niet tot in detail te treden. Niet voor niks bestaan er contactpagina’s. Je kent het voorbeeld van het topje van de ijsberg vast. Wat zichtbaar is van die enorme ijsberg, is maar zo’n klein deel van de gehele ijsberg. Onder de zee valt nog meer te ontdekken, maar het is niet nodig om te zien. Zo is het ook voor je website. Neem daar genoegen mee. Je wil niemand laten verdrinken in je teksten.

Herken je deze pijnpunten:

  • Te vage omschrijvingen, of wollige teksten
  • Lange alinea’s
  • Geen tussenkopjes
  • Te veel getallen noemen
  • Te veel details noemen

Maak alles waar je het over hebt tastbaar. Kun je er een foto van maken? Dan is het tastbaar. Dan maak je het concreet. Als je zegt dat je met een donatie een ziekenhuis wil bouwen, dan is dat zichtbaar te maken. Als je om geld vraagt en je zegt dat je daarmee verandering gaat veroorzaken, dan is dat niet te vangen in een beeld. Het blijft vaag. Het blijven dan lege woorden. Laat mensen niet raden waar je het over hebt, maar maak het altijd concreet.

Oplossing: beknopt, concreet, duidelijk

  • Maak je teksten scanbaar door koppen, tussenkopjes en quotes te gebruiken. Als iemand alleen de tussenkopjes scant, moet hij de belangrijkste informatie al hebben opgenomen.
  • Korte teksten
  • Beperk het aantal getallen
  • Gebruik concrete taal, laat geen vraagtekens achter

Je site wordt al een stuk duidelijker met hapklare stukjes tekst en tussenkoppen.

En… hoe doet jouw website het?

Je website hoort bij een groter geheel van je marketing. Hoe ziet je totale digitale ecosysteem eruit? Je socials, je e-mailing? Kansen om te verbeteren kun je nu hopelijk met beide handen aangrijpen.
Toch een expert nodig die met je meekijkt? Laat het ons gerust weten. We denken graag mee, zodat jouw goede doel nog beter gezien wordt!

Renée de Vink

Art Director

Positionering

Scholengemeenschap Echnaton in Almere vroeg ons een nieuwe huisstijl te ontwerpen. Leren in beweging: dat typeert deze toffe, sportieve en talentgerichte middelbare school. Vanuit die positionering zijn we begonnen met de nieuwe huisstijl. We hebben een beeldmerk gemaakt met veel beweging en nieuwe frisse kleuren. Naast de nieuwe huisstijl hebben we een wervingscampagne ontwikkeld, promovideo’s, website, social media, banners en nog meer leuke items. Echnaton is blij en wij ook!

Om groep 7 en 8 kinderen echt een goede eerste indruk te geven hebben we een promovideo gemaakt. Leerlingen van Echnaton vertellen maar laten ook zien wat Echnaton te bieden heeft. En wat ze zelf zo leuk vinden. We hebben het in de vorm van een radioprogramma gegoten want op Echnaton kunnen jongeren leren om radio te maken. Een unieke school!

Zelf ook nieuwe positionering?

Weet jij waar je als school onderscheidend in bent? Neem contact op met: bert@deelstraendejong.nl

 

 

Driestar College

Twee jaar lang geen fysieke events voor groep 7, 8 leerlingen en ouders. Dat was een omschakeling, maar het biedt ook mogelijkheden. Voor deze middelbare school in Gouda, Lekkerkerk en Leiden bedachten we een online tour door de school. De tour kon je volgen door aanwijzingen op een poster met qr-codes. Daarmee ging je naar de website met video’s en opdrachten. Enthousiaste leerlingen en docenten gaven een kijkje in de school. Er kon ook een code gekraakt worden met een toffe prijs.

Speciale box

Alle groep 8 leerlingen uit de regio kregen hiervoor een speciale box met daarin de poster en allerlei andere tools om de opdrachten uit te voeren (bijv. een Goudse stroopwafel, een meetlint, een festivalarmbandje). Op de dag dat de tour online ging, zaten ook docenten online klaar om over verschillende onderwerpen door te praten. Het waren geslaagde online Open Dagen met veel enthousiaste reacties, inzendingen en duizenden bezoekers. Aan de bezoekersaantallen op de website te zien, scoorde deze online aanpak vele malen beter dan een fysieke Open Dag. Ook meer groep 7 leerlingen keken mee.

Zelf ook leerlingwerving?

Wil je je leerlingwerving ook een impuls geven? Neem contact op met: simone@deelstraendejong.nl