Stockfoto? Niks mis mee (als je goed kiest)

Door Petronel Teeuwissen | 6 juli 2021

Een foto kan een ontwerp maken of breken. Maar hoe kom je aan een goede foto? Er zijn twee opties: je koopt een foto via een stocksite of een fotograaf maakt een foto. Wij zetten de voor- en nadelen op een rijtje.

Stockfotografie

Er zijn ongelooflijk veel stocksites waar je snel en gemakkelijk beelden kunt downloaden. Foto’s zijn er in elke prijsklasse, van gratis tot prijzig. Vaak ben je wel even bezig om de foto te vinden die min of meer aansluit bij je wensen. Natuurlijk is het geen authentiek beeld dat precies bij jouw organisatie past, maar dat neem je voor lief. In sommige gevallen is dat geen enkel probleem en maak je probleemloos gebruik van een stockfoto.

Voordelen stockfotografie

  • Groot aanbod online van goede kwaliteit
  • Goedkoop of zelfs gratis
  • Als anonimiteit wordt gewaardeerd (zie voorbeeld)
  • Om sfeer te benadrukken

Als er geen geschikte afbeelding is (zie voorbeeld, leeuw)

Nadelen stockfotografie

  • Afstandelijk
  • Niet geloofwaardig
  • Lang zoeken
  • Niet exclusief

Stockfotografie in de praktijk

Fotograaf

Als je ruim van tevoren weet wat je wilt, je overtuigd bent van het concept en er wat geld aan wilt besteden, kun je ook een foto laten maken door een professionele fotograaf. Het mooie hiervan is dat je uniek bent. Deze foto is nergens anders te vinden en sluit volledig aan bij jouw boodschap en jouw doelgroep. Eén ding is wel heel belangrijk: je moet een duidelijke opdracht geven aan de fotograaf, zodat de foto ook écht aansluit bij je boodschap.

Voordelen fotograaf

  • Unieke fotografie
  • Serie foto’s goed inzetbaar voor een (social media) campagne
  • Alle wensen kunnen erin gelegd worden
  • Rechten bespreekbaar met fotograaf
  • Blijft dicht bij je eigen identiteit
  • Doelgroep identificeert zich volledig
  • Je bent geloofwaardig

Nadelen fotograaf

  • Hoge kosten
  • Mt meer planning en organisatie nodig
  • Amateuristisch is helaas misgeschoten

Maar… waar ga je dan voor? Kies je voor een stockfoto of laat je toch de fotograaf komen? Dat verschilt per campagne en budget. Heb je een beeld nodig ter illustratie of om een sfeer neer te zetten? Dan voldoet stockfoto prima.

Maar zorg dan vooral, welke keuze je ook maakt, dat je te allen tijde geloofwaardig overkomt. Dat je boodschap erdoor wordt versterkt en in één klap duidelijk is voor de doelgroep. Dán bereik je je doel.

 

Tóch lekker struinen op stocksites? Hier staan enkele op een rij, maar vergeet niet… wees uniek en écht:

  1. Unsplash
  2. Gratisography
  3. Morguefile
  4. Pixabay
  5. Stockvault
  6. Pexels
  7. Picjumbo
  8. Pikwizard
  9. Rawpixel
  10. Reshot

Wil je nou meer weten over (stock)fotografie of ben je benieuwd welke optie interessant is voor jouw organisatie? Laat het me weten, ik denk graag met je mee!

Petronel Teeuwissen

Vormgever

Personeelswerving

Al heel wat jaren werken we voor deze mooie scholenorganisatie. Vanwege het tekort aan goede docenten, kregen we de vraag een social wervingscampagne te ontwikkelen. Een uitdaging om meer recht te doen aan de organisatie en de mooie vacatures. Het concept steekt in op de behoefte van de doelgroep: jezelf ontwikkelen, groeien, verder willen komen als docent. Drie docenten en een directeur zijn hiervoor uitgekozen, gefotografeerd en geïnterviewd. Zij vertellen waarom PCPO een goede werkgever is. Het zijn levendige portretten geworden in combinatie met hun echte verhalen op social en op de website van PCPO. Een nieuwe impuls voor de werving!

Personeelstekort?

Ook op zoek naar personeel voor je school? Neem contact op met: simone@deelstraendejong.nl

Positionering

Scholengemeenschap Echnaton in Almere vroeg ons een nieuwe huisstijl te ontwerpen. Leren in beweging: dat typeert deze toffe, sportieve en talentgerichte middelbare school. Vanuit die positionering zijn we begonnen met de nieuwe huisstijl. We hebben een beeldmerk gemaakt met veel beweging en nieuwe frisse kleuren. Naast de nieuwe huisstijl hebben we een wervingscampagne ontwikkeld, promovideo’s, website, social media, banners en nog meer leuke items. Echnaton is blij en wij ook!

Om groep 7 en 8 kinderen echt een goede eerste indruk te geven hebben we een promovideo gemaakt. Leerlingen van Echnaton vertellen maar laten ook zien wat Echnaton te bieden heeft. En wat ze zelf zo leuk vinden. We hebben het in de vorm van een radioprogramma gegoten want op Echnaton kunnen jongeren leren om radio te maken. Een unieke school!

Zelf ook nieuwe positionering?

Weet jij waar je als school onderscheidend in bent? Neem contact op met: bert@deelstraendejong.nl

 

 

Driestar College

Twee jaar lang geen fysieke events voor groep 7, 8 leerlingen en ouders. Dat was een omschakeling, maar het biedt ook mogelijkheden. Voor deze middelbare school in Gouda, Lekkerkerk en Leiden bedachten we een online tour door de school. De tour kon je volgen door aanwijzingen op een poster met qr-codes. Daarmee ging je naar de website met video’s en opdrachten. Enthousiaste leerlingen en docenten gaven een kijkje in de school. Er kon ook een code gekraakt worden met een toffe prijs.

Speciale box

Alle groep 8 leerlingen uit de regio kregen hiervoor een speciale box met daarin de poster en allerlei andere tools om de opdrachten uit te voeren (bijv. een Goudse stroopwafel, een meetlint, een festivalarmbandje). Op de dag dat de tour online ging, zaten ook docenten online klaar om over verschillende onderwerpen door te praten. Het waren geslaagde online Open Dagen met veel enthousiaste reacties, inzendingen en duizenden bezoekers. Aan de bezoekersaantallen op de website te zien, scoorde deze online aanpak vele malen beter dan een fysieke Open Dag. Ook meer groep 7 leerlingen keken mee.

Zelf ook leerlingwerving?

Wil je je leerlingwerving ook een impuls geven? Neem contact op met: simone@deelstraendejong.nl