Skip to main content

Stockfoto? Niks mis mee (als je goed kiest)

Door Petronel Teeuwissen | 6 juli 2021

Een foto kan een ontwerp maken of breken. Maar hoe kom je aan een goede foto? Er zijn twee opties: je koopt een foto via een stocksite of een fotograaf maakt een foto. Wij zetten de voor- en nadelen op een rijtje.

Stockfotografie

Er zijn ongelooflijk veel stocksites waar je snel en gemakkelijk beelden kunt downloaden. Foto’s zijn er in elke prijsklasse, van gratis tot prijzig. Vaak ben je wel even bezig om de foto te vinden die min of meer aansluit bij je wensen. Natuurlijk is het geen authentiek beeld dat precies bij jouw organisatie past, maar dat neem je voor lief. In sommige gevallen is dat geen enkel probleem en maak je probleemloos gebruik van een stockfoto.

Voordelen stockfotografie

  • Groot aanbod online van goede kwaliteit
  • Goedkoop of zelfs gratis
  • Als anonimiteit wordt gewaardeerd (zie voorbeeld)
  • Om sfeer te benadrukken

Als er geen geschikte afbeelding is (zie voorbeeld, leeuw)

Nadelen stockfotografie

  • Afstandelijk
  • Niet geloofwaardig
  • Lang zoeken
  • Niet exclusief

Stockfotografie in de praktijk

Fotograaf

Als je ruim van tevoren weet wat je wilt, je overtuigd bent van het concept en er wat geld aan wilt besteden, kun je ook een foto laten maken door een professionele fotograaf. Het mooie hiervan is dat je uniek bent. Deze foto is nergens anders te vinden en sluit volledig aan bij jouw boodschap en jouw doelgroep. Eén ding is wel heel belangrijk: je moet een duidelijke opdracht geven aan de fotograaf, zodat de foto ook écht aansluit bij je boodschap.

Voordelen fotograaf

  • Unieke fotografie
  • Serie foto’s goed inzetbaar voor een (social media) campagne
  • Alle wensen kunnen erin gelegd worden
  • Rechten bespreekbaar met fotograaf
  • Blijft dicht bij je eigen identiteit
  • Doelgroep identificeert zich volledig
  • Je bent geloofwaardig

Nadelen fotograaf

  • Hoge kosten
  • Mt meer planning en organisatie nodig
  • Amateuristisch is helaas misgeschoten

Maar… waar ga je dan voor? Kies je voor een stockfoto of laat je toch de fotograaf komen? Dat verschilt per campagne en budget. Heb je een beeld nodig ter illustratie of om een sfeer neer te zetten? Dan voldoet stockfoto prima.

Maar zorg dan vooral, welke keuze je ook maakt, dat je te allen tijde geloofwaardig overkomt. Dat je boodschap erdoor wordt versterkt en in één klap duidelijk is voor de doelgroep. Dán bereik je je doel.

 

Tóch lekker struinen op stocksites? Hier staan enkele op een rij, maar vergeet niet… wees uniek en écht:

  1. Unsplash
  2. Gratisography
  3. Morguefile
  4. Pixabay
  5. Stockvault
  6. Pexels
  7. Picjumbo
  8. Pikwizard
  9. Rawpixel
  10. Reshot

Wil je nou meer weten over (stock)fotografie of ben je benieuwd welke optie interessant is voor jouw organisatie? Laat het me weten, ik denk graag met je mee!

Petronel Teeuwissen
Vormgever