Skip to main content

Schreeuwen kleuren om hulp?

Door Maria Wisse | 6 december 2023

Hoe komt bovenstaande afbeelding op je over? Raakt het je? Zet het aan tot actie?

Kleurengeweld
Als je een fondsenwervende brief (of envelop) veel kleur geeft, is de kans groot dat je boodschap niet overkomt. Waarschijnlijk sneuvelt je boodschap in het kleurengeweld. Kleuren en kleurbeleving zijn van belang in fondsenwerving. De kleur die je kiest moet je boodschap ondersteunen.

Schreeuwen op gevoelsniveau
Als kleuren kloppen met de boodschap, dan schreeuwen ze mee om hulp. Niet schreeuwerig, maar op gevoelsniveau. Kleuren zeggen namelijk wat. Neem bijvoorbeeld blauw. Is het je al eens opgevallen dat veel financiële organisaties die kleur gebruiken? Dat komt omdat blauw het gevoel van betrouwbaarheid, loyaliteit en stabiliteit in zich heeft. Maar het straalt ook zakelijkheid en status uit. Voor blauw geldt: hoe donkerder, hoe meer autoriteit je uitstraalt¹.

 

Kleuren werken alleen als je ze goed doordacht op de juiste plek inzet. In een eenheid met tekst en beeld.

Help!
Bij fondsenwerving wil je de ander betrekken bij een project. Zo dat zij het project steunen in welke vorm dan ook: geld, tijd expertise, materialen². Dat werkt niet door alleen de kleur blauw te gebruiken. Als we daar eens de kleur rood aan toevoegen wordt het een ander verhaal. Rood kan variëren in zijn felheid en daarmee in het gevoel van warmte en enthousiasme. Maar altijd is het een signaal kleur. “Hé, kijk mij eens! Stop! Klik! Help!”

Denk eens zwart/wit
Zo hebben alle kleuren hun eigen gevoel. Maar ze werken alleen als je ze met mate en goed doordacht op de juiste plek inzet. Als een eenheid van tekst, beeld en kleur. Soms kan het dus ook sterk zijn om je juist helemaal te onthouden van kleur. Want zwart en wit samen benadrukken het gevoel van urgentie, omdat ze duidelijk en no nonsens zijn.

Kleur bekennen
Kijk eens om je heen, we worden elke dag bereikt met allerlei uitingen. Bijvoorbeeld bij de verkiezingen. Als er ergens wordt nagedacht over het uitstralen van gevoel zijn het wel politieke partijen. Let eens op hun logo’s en posters. Wat zeggen de kleuren, wat willen ze vertellen? Hoe bekennen ze kleur?

Wat kan jij doen of veranderen om kleur te bekennen?

Meer weten?

Doorpraten over kleuren? Neem gerust contact met ons op!

Maria Wisse
Vormgever

Mail Maria