Skip to main content

Open over je organisatie: 4 belangrijkste social media

Door Ellen Hartog | 10 februari 2020

Zit jij ook in minimaal vijf Whatsappgroepen, heb je een account op Facebook en en plaats je regelmatig wat leuks op Instagram? Lekker in gesprek met je vrienden en familie. Maar hoe zit dat nou voor jouw school, organisatie of stichting? Zet je daar ook al social media in om in contact te komen met je doelgroep? Of plaats je vooral wat om maar te plaatsen?

Social media marketing

Bij social media marketing zet je een product, idee of dienst via social media in de markt. Je kunt kiezen voor één of meerdere kanalen zoals Facebook, Instagram en Whatsapp. Je gaat het gesprek aan met je doelgroep en zorgt ervoor dat ze je merk beter gaan herkennen en een warm gevoel krijgen van je organisatie.

Er wonen ruim 17 miljoen mensen in Nederland, waarvan er 14,5 miljoen boven de 15 jaar zijn. Bijna iedereen heeft toegang tot internet, maar liefst 97 procent. En het gebruik van social media is verreweg de populairste bezigheid online. Maar welk kanaal is nu interessant voor jou? Wij helpen je graag!

Whatsapp

Whatsapp is met afstand het belangrijkste social media-kanaal. In de leeftijdsgroep 15-65 jaar maakt meer dan 90 procent gebruik van Whatsapp. Gemiddeld zit men in zeven Whatsappgroepen. Wat kun jij als merk met Whatsapp? De meeste mensen openen alle binnengekomen appjes. Het werkt daarom uitstekend om mensen ergens van op de hoogte te brengen.

Een mooi voorbeeld is het inzetten van een afbeelding voor Whatsapp voor een uitnodiging. Deze kunnen mensen makkelijk doorsturen en het komt in een persoonlijke sfeer binnen. Dat maakt het ook wel weer een nadeel, ook omdat we (nog) niet kunnen adverteren op dit kanaal. Je berichten moeten niet zomaar een advertentie zijn, mensen moeten wel getriggerd worden om actie te ondernemen of het door te sturen, zodat het persoonlijk is.

Facebook

Jongeren gebruiken Facebook steeds minder (ze haken af of ze beginnen er gewoon niet eens aan). Onder de andere leeftijdsgroepen is sprake van een minimale groei of stabiliteit. Drie op de tien dagelijkse gebruikers geeft aan Facebook minder te gebruiken dan voorheen. Na Whatsapp is Facebook voor mensen van 20 jaar en ouder nog altijd het belangrijkste social media platform waarbij ze vooral volgen, reageren en content van anderen delen.

We zien dat advertentiecampagnes het op Facebook weer beter gaan doen. Het bereik is hoger en de CPC (kosten per klik) zijn lager. Een zeer succesvolle campagne was voor de uitnodiging voor een open dag van De Goudse Waarden. De CTR (click through rate) was heel hoog met bijna 42 procent, terwijl dit normaliter rond de 2 procent ligt. De kosten per resultaat waren heel laag met € 0,03, dit is normaliter zo’n € 0,70. We kunnen hieruit concluderen dat de targeting en Call To Action dus heel goed waren.

Instagram

De groei van Instagram vlakt af, met name binnen de doelgroep 15-19 jaar. Het omslagpunt voor het ‘overstappen’ van Facebook op Instagram ligt rond de 20 jaar. In het dagelijks gebruik is Instagram de grootste groeier met maar liefst 29 procent. Dat gaat dus om mensen die dagelijks terugkomen. Dit komt vooral door stories die maar 24 uur te zien zijn.

Stories (korte 15 seconden videos die je als eerste ziet als je de tijdslijn opent) worden steeds populairder en worden al beter bekeken dan de standaard posts in de feed. Belangrijk dus om hier rekening mee te houden. Voor de lancering van de Jongerenbijbel hebben we een campagne ontwikkeld die vooral op Instagram gericht was met veel stories en speciale content.

TikTok

TikTok wordt op dit moment gebruikt door 700.000 gebruikers van 15+, maar ook door 425.000 gebruikers van 6 tot en met 14 jaar. Vooral meisjes van 9 tot en met 14 jaar zijn massaal fan van TikTok. TikTok is het enige social media kanaal dat de kinderen van 6 tot en met 12 jaar bereikt. Van deze groep gebruikt ruim 30 procent TikTok, het gebruik van YouTube onder deze doelgroep is minimaal 50 procent. Huh, dan kun je toch beter YouTube inzetten? Heeft dan een beter bereik. Yep, alleen is het maken van Youtubecontent veel duurder. Maar voor adverteren is YouTube zeker een geschikt kanaal dat nog niet maximaal benut wordt. Maar niet verder vertellen… anders gaat iedereen het doen en vallen we niet meer op.

Steeds meer YouTubers en influencers vinden hun weg op het platform.

Tot nu toe zijn er nog niet veel bedrijven te vinden op TikTok. De meeste bedrijven die er wel actief zijn, komen uit het buitenland. Bijvoorbeeld de McDonald’s of Coca Cola. Maar dat wil niet zeggen dat er geen enorme kansen zijn voor bedrijven uit Nederland die zich richten op jongeren. Wil je weten of TikTok iets voor jouw organisatie is? Kijk eens naar één van deze bedrijven om te zien hoe zij het doen.

  • @efteling – vorig jaar al genomineerd voor een The Best Social Award met hun account op TikTok.
  • @rodekruis – Een serieuze boodschap perfect verpakt in grappige filmpjes.

Social media in 2020

Elk jaar wordt er onderzoek gedaan naar de verschillende social media kanalen. Wie zit waar? Groeit het nog of is iedereen klaar met Facebook? Newcom zocht het uit en dat delen we graag met je!

Bron: CBS
Bron: Newcom

Wil je nou meer weten over social media of ben je benieuwd welk social media kanaal interessant is voor jou organisatie? Laat het me weten, ik denk graag met je mee!

Ellen Hartog
Online Marketeer