Milestones voor een gift

Vaste donateurs werven, nog van deze tijd?

Door Renée de Vink | 2 september 2021

“Jonge mensen willen goede doelen niet meer met een maandelijkse gift steunen.” Dat is een gedachte die onder veel goede doelen en fondsenwervers sterk leeft. Meestal wordt er gewoon maar genoegen mee genomen. We zien jongeren als impuls-gevers, die alleen geven wanneer het hen uitkomt. Ze worden vaak vergeten in de communicatie. Het zijn de 60-plussers die we rekenen tot de grote vaste gevers, daarom gaat de meeste aandacht naar deze doelgroep. Maar klopt dat beeld wel?

Abonnementje hier en daar
Ons leven is tegenwoordig ingericht door het enorme aanbod van abonnementen. Van films, muziek en de krant tot je dagelijkse maaltijd. Je kunt zelfs een fietsabonnement afsluiten, zodat je kind nooit meer met z’n knieën in z’n nek hoeft te trappen. Alles komt naar ons toe door maandelijks een bedrag over te maken. We vinden het dus helemaal niet erg om ergens aan vast te zitten, als er maar wat tegenover staat. Gemak, vermaak, gezondheid, verhalen en informatie: het levert ons wat op. Het is elke keer weer een mini-feestje als we ons abonnement innen. Kleine shots dopamine maken dat we er meer van willen.

De beloning
Goede doelen kunnen veel leren van Netflix, Spotify en Minecraft. Charity: water is zo’n goed doel die er een slimme vertaling van weet te maken voor hun eigen doelgroep.

 

Zo zet Charity: water in op vaste gevers:

  1. Maandelijks is de norm
    Kom je op hun website, dan zie je gelijk bovenaan de geefmogelijkheid. Het is niet alleen een geefbutton, maar het vraag direct om in te vullen. Het zijn heel wat keuzes die je kunt maken, maar het belangrijkste: standaard staat aan op ‘maandelijks geven’ en ’40 dollar’ (best een flink bedrag toch?).
  2. Lid worden
    Je kunt je daarnaast als ‘Springmember’, de community van maandelijkse gevers, aanmelden. Ze geloven dat mensen maandelijks willen geven. Als je maandelijks geeft hoor je bij ‘The Spring’ en ben je maandelijks van impact voor 47.545 mensen.
  3. Zichtbaar lidmaatschap
    Om nieuwe leden te overtuigen, zijn de nieuwste openbare Springmembers te zien met een profielfoto en hun maandelijkse giftbedrag.
  4. Milestones verdienen
    En dan het allerleukste: je verdient als member per gift of activiteit je eigen milestones! Prachtig in beeld gebracht met kleine illustraties in een tijdslijn, zie je wat jouw donaties teweeg brengen. Dit geeft een impuls aan dopamine en is sterk belonend!*

 

We willen als member persoonlijk aangesproken worden (gebruik daarom namen), voelen dat we bij de community horen (bevestig het community gevoel door bijvoorbeeld andere leden aan het woord te laten) en we willen zien dat er met ons geld écht wat goeds gebeurt (vertel de impact al voordat iemand geld heeft overgemaakt). Zo mag het ook voor maandelijkse gevers van goede doelen gaan.

Bij het concept Zendingsmaatjes die we voor GZB bedachten, zien wij ook dat mensen graag vaste gever worden. Je moet ze daarom de mogelijkheid bieden dat ook te kunnen doen. Direct na de lancering kwamen er honderden aanmeldingen binnen, na één jaar staat de teller op ruim 1000 zendingsmaatjes.

 

Hapklaar
Ben je eenmaal een member geworden, dan wil je regelmatig korte verhalen van de impact van je gift zien. Voorzie hierin door kleine bites aan te bieden via verschillende kanalen. Zo wordt het geen overkill, maar precies genoeg voor de donor om meer te willen weten en te blijven geven.

Hoe zet jouw nonprofit zich in op het werven van nieuwe maandelijkse gevers? Of richt je je vooral op de oude doelgroep? Ik ben benieuwd wat je ervaring is en welke vernieuwende stappen je zet om nieuwe vaste donateurs te werven.

 

*Hier wil ik wel een kanttekening bij maken. Want, hoever kun je gaan om een serieus onderwerp op te breken in speelelementen, zodat de gever blijft geven? Blijft het nog menselijk, of wordt het teveel een spelletje? Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen.

Wil je nou meer weten over donateurs of ben je benieuwd welke ontwikkelingen interessant zijn voor jou organisatie? Laat het me weten, ik denk graag met je mee!

Renée de Vink

Art-director

Personeelswerving

Al heel wat jaren werken we voor deze mooie scholenorganisatie. Vanwege het tekort aan goede docenten, kregen we de vraag een social wervingscampagne te ontwikkelen. Een uitdaging om meer recht te doen aan de organisatie en de mooie vacatures. Het concept steekt in op de behoefte van de doelgroep: jezelf ontwikkelen, groeien, verder willen komen als docent. Drie docenten en een directeur zijn hiervoor uitgekozen, gefotografeerd en geïnterviewd. Zij vertellen waarom PCPO een goede werkgever is. Het zijn levendige portretten geworden in combinatie met hun echte verhalen op social en op de website van PCPO. Een nieuwe impuls voor de werving!

Personeelstekort?

Ook op zoek naar personeel voor je school? Neem contact op met: simone@deelstraendejong.nl

Positionering

Scholengemeenschap Echnaton in Almere vroeg ons een nieuwe huisstijl te ontwerpen. Leren in beweging: dat typeert deze toffe, sportieve en talentgerichte middelbare school. Vanuit die positionering zijn we begonnen met de nieuwe huisstijl. We hebben een beeldmerk gemaakt met veel beweging en nieuwe frisse kleuren. Naast de nieuwe huisstijl hebben we een wervingscampagne ontwikkeld, promovideo’s, website, social media, banners en nog meer leuke items. Echnaton is blij en wij ook!

Om groep 7 en 8 kinderen echt een goede eerste indruk te geven hebben we een promovideo gemaakt. Leerlingen van Echnaton vertellen maar laten ook zien wat Echnaton te bieden heeft. En wat ze zelf zo leuk vinden. We hebben het in de vorm van een radioprogramma gegoten want op Echnaton kunnen jongeren leren om radio te maken. Een unieke school!

Zelf ook nieuwe positionering?

Weet jij waar je als school onderscheidend in bent? Neem contact op met: bert@deelstraendejong.nl

 

 

Driestar College

Twee jaar lang geen fysieke events voor groep 7, 8 leerlingen en ouders. Dat was een omschakeling, maar het biedt ook mogelijkheden. Voor deze middelbare school in Gouda, Lekkerkerk en Leiden bedachten we een online tour door de school. De tour kon je volgen door aanwijzingen op een poster met qr-codes. Daarmee ging je naar de website met video’s en opdrachten. Enthousiaste leerlingen en docenten gaven een kijkje in de school. Er kon ook een code gekraakt worden met een toffe prijs.

Speciale box

Alle groep 8 leerlingen uit de regio kregen hiervoor een speciale box met daarin de poster en allerlei andere tools om de opdrachten uit te voeren (bijv. een Goudse stroopwafel, een meetlint, een festivalarmbandje). Op de dag dat de tour online ging, zaten ook docenten online klaar om over verschillende onderwerpen door te praten. Het waren geslaagde online Open Dagen met veel enthousiaste reacties, inzendingen en duizenden bezoekers. Aan de bezoekersaantallen op de website te zien, scoorde deze online aanpak vele malen beter dan een fysieke Open Dag. Ook meer groep 7 leerlingen keken mee.

Zelf ook leerlingwerving?

Wil je je leerlingwerving ook een impuls geven? Neem contact op met: simone@deelstraendejong.nl