Skip to main content

Milestones voor een gift

Vaste donateurs werven, nog van deze tijd?

Door Renée de Vink | 2 september 2021

“Jonge mensen willen goede doelen niet meer met een maandelijkse gift steunen.” Dat is een gedachte die onder veel goede doelen en fondsenwervers sterk leeft. Meestal wordt er gewoon maar genoegen mee genomen. We zien jongeren als impuls-gevers, die alleen geven wanneer het hen uitkomt. Ze worden vaak vergeten in de communicatie. Het zijn de 60-plussers die we rekenen tot de grote vaste gevers, daarom gaat de meeste aandacht naar deze doelgroep. Maar klopt dat beeld wel?

Abonnementje hier en daar
Ons leven is tegenwoordig ingericht door het enorme aanbod van abonnementen. Van films, muziek en de krant tot je dagelijkse maaltijd. Je kunt zelfs een fietsabonnement afsluiten, zodat je kind nooit meer met z’n knieën in z’n nek hoeft te trappen. Alles komt naar ons toe door maandelijks een bedrag over te maken. We vinden het dus helemaal niet erg om ergens aan vast te zitten, als er maar wat tegenover staat. Gemak, vermaak, gezondheid, verhalen en informatie: het levert ons wat op. Het is elke keer weer een mini-feestje als we ons abonnement innen. Kleine shots dopamine maken dat we er meer van willen.

De beloning
Goede doelen kunnen veel leren van Netflix, Spotify en Minecraft. Charity: water is zo’n goed doel die er een slimme vertaling van weet te maken voor hun eigen doelgroep.

 

Zo zet Charity: water in op vaste gevers:

  1. Maandelijks is de norm
    Kom je op hun website, dan zie je gelijk bovenaan de geefmogelijkheid. Het is niet alleen een geefbutton, maar het vraag direct om in te vullen. Het zijn heel wat keuzes die je kunt maken, maar het belangrijkste: standaard staat aan op ‘maandelijks geven’ en ’40 dollar’ (best een flink bedrag toch?).
  2. Lid worden
    Je kunt je daarnaast als ‘Springmember’, de community van maandelijkse gevers, aanmelden. Ze geloven dat mensen maandelijks willen geven. Als je maandelijks geeft hoor je bij ‘The Spring’ en ben je maandelijks van impact voor 47.545 mensen.
  3. Zichtbaar lidmaatschap
    Om nieuwe leden te overtuigen, zijn de nieuwste openbare Springmembers te zien met een profielfoto en hun maandelijkse giftbedrag.
  4. Milestones verdienen
    En dan het allerleukste: je verdient als member per gift of activiteit je eigen milestones! Prachtig in beeld gebracht met kleine illustraties in een tijdslijn, zie je wat jouw donaties teweeg brengen. Dit geeft een impuls aan dopamine en is sterk belonend!*

 

We willen als member persoonlijk aangesproken worden (gebruik daarom namen), voelen dat we bij de community horen (bevestig het community gevoel door bijvoorbeeld andere leden aan het woord te laten) en we willen zien dat er met ons geld écht wat goeds gebeurt (vertel de impact al voordat iemand geld heeft overgemaakt). Zo mag het ook voor maandelijkse gevers van goede doelen gaan.

Bij het concept Zendingsmaatjes die we voor GZB bedachten, zien wij ook dat mensen graag vaste gever worden. Je moet ze daarom de mogelijkheid bieden dat ook te kunnen doen. Direct na de lancering kwamen er honderden aanmeldingen binnen, na één jaar staat de teller op ruim 1000 zendingsmaatjes.

 

Hapklaar
Ben je eenmaal een member geworden, dan wil je regelmatig korte verhalen van de impact van je gift zien. Voorzie hierin door kleine bites aan te bieden via verschillende kanalen. Zo wordt het geen overkill, maar precies genoeg voor de donor om meer te willen weten en te blijven geven.

Hoe zet jouw nonprofit zich in op het werven van nieuwe maandelijkse gevers? Of richt je je vooral op de oude doelgroep? Ik ben benieuwd wat je ervaring is en welke vernieuwende stappen je zet om nieuwe vaste donateurs te werven.

 

*Hier wil ik wel een kanttekening bij maken. Want, hoever kun je gaan om een serieus onderwerp op te breken in speelelementen, zodat de gever blijft geven? Blijft het nog menselijk, of wordt het teveel een spelletje? Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen.

Meer weten?

Wil je meer weten over donateurs of ben je benieuwd welke ontwikkelingen interessant zijn voor jouw organisatie? Neem contact met op met één van onze fondsenwervers.

Else Schaap
Fondsenwerver

Mail Else

Edwin Grootendorst 
Strategisch Marketeer / Fondsenwerver

Mail Edwin