Skip to main content

Haal meer uit de leerlingenwerving van jouw middelbare school!

Door Bert de Jong | 9 februari 2023

Leerlingenwerving - Groepsfoto opening Driestar Leiden

Driestar Leiden

Een spannende stap voor veel ouders en kinderen: het kiezen van een middelbare school. Veel scholen trekken daarom van alles uit de kast om te laten zien dat zij de beste keuze zijn. Maar hoe ontdek je of je leerlingenwerving ook echt effect heeft? Dat vertellen we je in deze blog!

Open dagen, voorlichtingsmomenten voor ouders, open lesmiddagen voor groep-achters: middelbare scholen organiseren allerlei activiteiten om leerlingen te werven. De vraag is alleen, leveren al die inspanningen rondom leerlingenwerving ook echt meer aanmeldingen op?

Concurrentie

Dat het steeds lastiger wordt om leerlingen te werven is evident. Niet alleen de typische krimpgebieden hebben daar mee te maken. Bijna overal neemt het aantal kinderen af, terwijl het aantal scholen nagenoeg gelijk blijft. Volgens een onderzoek van het CBS uit 2021 naar de gemiddelde fietsafstand tot de dichtstbijzijnde middelbare school, blijkt dat binnen een afstand van drie kilometer fietsen er gemiddeld 4,3 middelbare scholen liggen! Dat is op het platteland natuurlijk wel anders. Maar er is in veel gebieden dus een ruime keuze in scholen.

Scholen hebben dus met concurrentie te maken. En dan gaat het niet alleen om het onderwijsaanbod. Uit onderzoek blijkt dat ouders veiligheid en kwaliteit heel belangrijk vinden, terwijl kinderen vooral aangaan op sfeer. Bij alle bijeenkomsten die een school organiseert, is het dus goed om dat in gedachten te houden.

Meten is weten

Om de vraag te kunnen beantwoorden wat al je inspanningen opleveren, is het belangrijk om data te verzamelen. Dat betekent dat je per event de gegevens van de bezoekers moet zien te registreren. Dat vraagt om enige creativiteit, maar heel ingewikkeld is het niet. Uiteraard heb je te maken met de regels van de AVG, maar als je transparant bent in de vraag waarom je data verwerft, is dat geen enkel probleem.

Een voorbeeld uit onze praktijk:

Een middelbare school met vmbo, havo en vwo als aanbod, organiseert in het najaar open lesmiddagen. De uitnodiging is gericht aan de leerkrachten van groep acht van de basisscholen in het voedingsgebied. Omdat de school graag wil weten hoeveel kinderen er komen, is aanmelding verplicht. Een lijst met de namen van de leerlingen is dan ook snel verkregen. Denk nog even terug aan het feit dat kinderen vooral kiezen op basis van sfeer. Hoe leuk is het dan om ze te verwelkomen met een leuke naamsticker of button, waardoor je ze ook tijdens de lessen met hun eigen naam aan kunt spreken!

Gegevens

Een maand later volgt op dezelfde middelbare school een voorlichtingsavond voor ouders. Zij krijgen de vraag om hun gegevens achter te laten (naam, email en telefoonnummer). Waarom? “We hopen natuurlijk dat u uw kind op onze school aanmeldt. Maar als dat niet zo is, mogen we u dan één keer benaderen om te vragen waarom niet?” Het resultaat: 95 procent van de aanwezigen liet hun gegevens achter. Overigens werd de bezoekers ook gevraagd een cijfer te geven voor de voorlichtingsavond. Dat is mooi meegenomen voor de school: een eerste indicatie hoe ze het die avond hadden gedaan!

Goodiebag

Op de open dag kregen kinderen een kaart mee met vijf activiteiten in de school die ze in ieder geval bezocht moesten hebben. Als ze die kaart (ja, ja met gegevens) na afloop inleverden, kregen ze een goodiebag met allerlei leuke spulletjes mee. Je raadt het al: geen moeite om gegevens te verzamelen. Ook op deze kaart stond natuurlijk een verantwoording waarom de school om die gegevens vroeg.

Data vergelijken

Nu is het niet moeilijk meer om al die data naast elkaar te leggen en te kijken wie welke events heeft bijgewoond. Na 1 april worden daar de aanmeldingen naast gelegd en de school weet wat hun inspanningen hebben opgeleverd. Daarnaast is er ook een lijst, hopelijk een lijstje, van kinderen die zich niet hebben aangemeld. Die ouders worden gebeld. Met de resultaten daarvan kan de school volgend jaar aan de slag. ‘Wat hebben mensen gemist? Wat maakt dat ze een andere keuze hebben gemaakt? Wat hadden wij beter kunnen doen? Etc.’

Meer weten?

Meten is weten. Dat geldt ook voor leerlingenwerving. Meer weten of eens doorpraten wat er voor jouw middelbare school mogelijk is? Neem contact met ons op!

Bert de Jong
Directeur

Mail Bert