Blog

Hoe ga je als non-profit organisatie aan de slag op social media?

Ellen Hartog

Ellen Hartog

15 Nov 2017

Privé ben je vast wel actief op een social media. Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram of zelfs allemaal. De cijfers laten zien dat social media een blijvend groeiend kanaal is waar je doelgroep zich bevindt. Maar wat kun je als non-profitorganisatie met deze info?

Je kunt natuurlijk snelle verbeterpunten toepassen op je social media kanalen om quick wins te halen. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Doneerknop als CTA op je Facebookpagina
  • Pas je boodschap aan op je kanaal, ga niet klakkeloos alles kopiëren
  • Begin eerst met 1 of 2 kanalen en bouw het uit

We helpen je stap voor stap op weg naar een goed social media plan:

  1. Kies je kanalen
    1. Waar zit je doelgroep?
    2. Wat volgt je doelgroep? Kijk wat je donateur volgt, wat beweegt diegene en wat deelt diegene?
    3. Kies 1 of 2 kanalen om daarop te focussen
  1. Maak een planning
    1. Kijk wanneer je doelgroep online is
    2. Plan op de meest succesvolle dagen één tot twee berichten per week
    3. Evalueer de tijdstippen
  2. Hou je aan die planning
    1. Maak een planning voor 1 maand en evalueer
    2. Plan berichten in via Facebook, voor Instagram en Twitter kan dit via Hootsuite of Tweetdeck
    3. Vaak is er in het begin veel aandacht, maar zwakt dit af. Maak de planning en hou je eraan! Neem ook de tijd om je berichten te analyseren.
  3. Maak gebruik van partners. Kun je mensen taggen in berichten? Dan vergroot je het bereik weer.
  4. Wees er snel bij. Wanneer mensen een vraag stellen, reageer binnen een uur. Je hoeft echt niet constant de boel te checken, maar snelheid is wel geboden.
  5. Analyseer, elke keer opnieuw. Wat de ene maand wel werkt, kan de andere maand minder goed werken. Vooral tijdstippen en type content kan verschillen.

 

Per kanaal nog enkele tips:

  1. Facebook:
    • Ruimte om producten in de etalage te zetten
    • Doneerknop in je pagina als CTA.
    • Promoot een goed scorend bericht
    • Blijf testen wat het beste scoort. Op dit moment wordt er een feature uitgerold op Facebook waarbij je gemakkelijk A/B testen kunt doen via dynamische advertenties
    • Video als achtergrondheader
    • Plaats nooit alleen tekst, altijd met link/foto of video
  2. Twitter:
    • Is een aflopende zaak
    • Vooral om discussie te voeren en je mening te geven
    • Actualiteiten en hashtags zijn essentieel (niet meer dan 1 per bericht)
    • Foto’s zijn hier ook belangrijk, niet alleen tekst
  3. Instagram:
    • Hier zitten veel jongere vrouwen
    • Gaat hier vooral om foto’s (met filter)
    • Maak gebruik van gemiddeld 6 (relevante) hashtags
  4. LinkedIn:
    • Zakelijk platform
    • Blijft groeien, vooral in Nederland populair
    • Ideaal als je meer te weten wil komen over je professionele achterban of voor institutionele fondsenwerving
  5. Youtube:
    • Hier zit de jongere doelgroep en is voor vlogs en video’s
    • Hou het kort! Beter 3 video’s van 5 minuten dan 1 van 20 minuten
    • Laat mensen abonneren op je kanaal en ze ontvangen een melding als er een video online staat

En voor alles geldt: leg het eerst even aan een collega voor, probeer en analyseer!

Tot slot…

Facebook blijft groeien en innoveren, ook voor non-profit organisaties. In Amerika is er al de mogelijkheid om binnen je Facebookpagina te doneren (richtlijnen voor de community). Hiervan wordt 2% van de donatie gebruikt voor gebruikskosten en 3% voor administratiekosten. Hopelijk gaat dit ook uitgerold worden naar Europa en wordt zo de drempel naar donatie weer een stukje lager.

Wil je meer weten of social media? Waar te beginnen of verder op weg geholpen worden? Laat het me weten!

 

Bron: www.marketingfacts.nl/berichten/social-media-cijfers-anno-2017

Wil Je Vaker Lezen Over Trends En Nieuws

Schrijf je in en ontvang updates in je inbox

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.