Skip to main content

5 tips om de reputatie van je organisatie te verbeteren

Door Renee de Vink | 9 februari 2017

McDonalds maakt je dik, Primark laat z’n kleren maken door kinderhandjes en met Tony Chocolony eet je eerlijke chocola. Noem een merk en je hebt er gelijk gedachtes over. Dat is precies het doel van een merk: het maken van een netwerk van associaties in je brein. Dat kan positief of negatief zijn. McDonalds werkt er hard aan om z’n dikmaak-reputatie naar een gezondere te transformeren. Een groene kleur achter de gele ‘M’, salade op het menu. In deze blog geef ik je tips hoe je jouw merk positief in de markt zet.

Niet alleen commerciële bedrijven, maar ook goede doelen kampen nogal eens met een negatief imago. In z’n geheel als branche: “Zijn goede doelen wel te vertrouwen?”, “Waar gaat mijn geld naartoe?”, “Verdient de directeur niet teveel?”. En op organisatieniveau: “Die zijn zo stoffig”, “Bestaan die nog?”, “Die doen iets in Afrika, ofzo?” Allemaal vragen die jouw (potentiële) donateurs ook kunnen stellen.

Wat mensen van je denken is belangrijk

Heb je weleens bedacht wat andere mensen van je denken? Dat is namelijk heel belangrijk. Want als dit niet positief is, zullen ze je geen geld gunnen. Mensen vergelijken graag. Het ene doel is veel hipper of transparanter dan het andere. De keuze is dan makkelijk gemaakt. Het geld gaat naar dat mooie doel die z’n zaakjes voor elkaar heeft. Het is een misverstand dat non-profit organisaties geen concurrentie zouden hebben. De concurrentie is groot! Wat mensen van je denken, is daarom des te belangrijker. Zelfs als je de enige in je soort bent, heb je concurrentie. Geld kun je maar één keer uitgeven. Gaat het naar jouw stichting, of toch naar een paar nieuwe schoenen?

De kunst is die mening wel serieus te nemen

Het beeld dat mensen van jouw organisatie hebben kan haaks staan op wie je werkelijk bent. Dat is jammer en kan frustrerend zijn. De kunst is om de mening van de mens wel serieus te nemen, kritisch naar jezelf te kijken en er werk van te maken dit beeld om te keren. Want dat kan! (En is zelfs heel leuk om te doen, vinden wij :).)

Je reputatie zelf in de hand

Als je je reputatie wil beïnvloeden is het belangrijk te laten zien dat het geld van de donateurs goed besteed wordt. Even belangrijk is te laten zien wááraan het besteed wordt. Dat kan tegenwoordig heel makkelijk, vaak én gratis! Bijvoorbeeld op Instagram. Maar weinig goede doelen maken daar goed gebruik van. Charity:water en Save the Children doen dit super! Zij laten regelmatig hun projecten zien door foto’s te plaatsen op dit social media platform. Échte foto’s, van échte mensen en actuele gebeurtenissen. Met altijd hun corebusiness voor ogen. Positief, kleurrijk en krachtig zetten ze zichzelf weg. Ik krijg er een lach van op m’n gezicht en wil graag bij zo’n club horen. Met de juiste hashtags (#), word je ook nog eens makkelijk gevonden. Een ideale manier om meer bekendheid te krijgen.

5 Tips om je reputatie te versterken

  • Bepaal hoe je wilt dat mensen je organisatie zien (schrijf kernwoorden op een groot vel);
  • Maak een strategie: hoe vaak wil je iets van je laten horen, via welke kanalen, wat is het taalgebruik en welke beelden horen hierbij?
  • Zorg dat alles wat je naar buiten brengt bij je merkbeleid past;
  • Maak actuele foto’s van projecten en plaats die regelmatig online (schakel mensen op het werkveld hiervoor in, geef een korte instructie en blijf hun erbij betrekken, of huur hier iemand voor in die goed kan fotograferen en webteksten kan schrijven);
  • Zorg voor een website die past bij je merkbeleid en alles faciliteert wat je donateur nodig heeft.

En wat denk je van een gratis quickscan? Wij investeren wat tijd in jouw uitingen en geven je gratis advies. Zo leer je ons een beetje kennen en… je voelt je misschien wel wat schuldig, waardoor je ons een keer vraagt om betaald mee te denken over de online uitingen. Het is psychologie. En we genieten ervan.

Renée de Vink
Grafisch vormgever