Skip to main content

Tijdsgebrek is binnenkort verleden tijd voor jouw non-profit

Door Yleana Hanekamp | 19 juni 2025

AI assistent

Je begint de dag met goede moed, maar voor je het weet zit je weer tot je oren in Excel-bestanden, repetitieve mailtjes, de social media planning en eindeloze to-do lijstjes. Herkenbaar? Als communicatieprofessional of fondsenwerver wil je natuurlijk jouw achterban vertellen over de impact die jouw organisatie maakt en niet zoveel tijd kwijt zijn aan bijzaken.

 

Het goede nieuws? AI kan deze balans herstellen. Niet als vervanging van je werk, maar als versterking van je impact.

Wat AI jou oplevert

Stel je een fondsenwerver voor die niet langer uren besteedt aan het segmenteren van donateurs, maar tijd overhoudt voor het ontwikkelen van impactvolle strategie en concepten. Of een communicatiemanager die zich richt op strategieën en de professionele ontwikkeling van het team, in plaats van het plannen van posts. AI kan de focus herstellen. Het is een kans om weer te doen waar je goed in bent en waar werkplezier voorop staat.

AI is een extra medewerker

Communicatie draait om jouw missie overbrengen naar jouw doelgroep met de juiste emotie, verbinding en vertrouwen. Geen enkel algoritme kan dat overnemen. Maar AI kan wél de weg vrijmaken om juist daar meer aandacht aan te geven, mits het de juiste instructies krijgt.

Door de achterkant van een AI goed in te richten kan je e-mails door AI laten schrijven in jouw schrijfstijl en tone of voice. En dat is nog maar één voorbeeld van de velen mogelijkheden die AI te bieden heeft. Zie het als een extra medewerker of superslimme stagiair die je bij jouw taken helpt.

Begin klein

Het kan zijn dat je al snel door de bomen het bos niet meer ziet. Er zijn zoveel tools en verschillende AI’s, waar begin je dan mee? Bedenk eens wat tijdrovende taken zijn. Bijvoorbeeld de social media planning, het schrijven van korte teksten, data-administratie of standaardreacties voor de mail. Test, leer, schaaf bij. Wees vooral niet bang om op enter te klikken. Laat AI een eerste versie van je nieuwsbrief schrijven en gebruik dat als startpunt. Investeer in vaardigheden zoals het schrijven van prompts. Hoe beter je wordt in prompten en het meegeven van de juiste data, hoe beter resultaat je krijgt.

Ethisch gebruik is onmisbaar voor vertrouwen

Zeker in fondsenwerving is transparantie over AI gebruik cruciaal. Dat betekent:

  • Privacy respecteren: Gebruik data zorgvuldig en met respect voor gevoelige context. Zet niet alles klakkeloos in een AI taalmodel of chatbot.
  • Authenticiteit waarborgen: Zorg dat je duidelijk naar buiten communiceert over  AI-gegenereerde beelden.
  • Het gebruik van een AI kost energie: Gebruik voor simpele vragen een zoekmachine als Google en voor complexere vragen een AI. Naar schatting kost een vraag aan een AI ongeveer 50 tot 90x meer dan een vraag aan Google.
  • Eindcontrole: Wees altijd scherp op het werk dat jouw AI levert en controleer het eindresultaat altijd voordat je het verstuurd of gebruikt.

 

Wist je dat: dankjewel zeggen tegen een AI miljoenen kost? Maar dat het ook uit verschillende onderzoeken blijkt dat het wel een beter resultaten oplevert?

Een nieuwe focus op wat echt belangrijk is.

De kracht van AI zit niet in vervanging van je werk, maar een nieuwe focus op wat echt belangrijk is binnen jouw vakgebied. Tijd vrijmaken voor creativiteit, verdieping en verbinding. Ruimte creëren voor strategie en impact. En energie steken in sterke campagnes.

Je hoeft het niet gelijk groot aan te pakken, maar begin gewoon. Want als je in beweging bent is het makkelijker je aan te passen en bij te sturen.

Welke taak zou jij als eerste overdragen aan AI, zodat jij je weer kunt richten op het werk dat er toe doet? Laat het ons weten, we vertellen je graag over de mogelijkheden die er zijn op het gebied van AI en denken met je mee!

Scholen communicatie

Wil je meer weten over AI? Even sparren? Bel of mail gerust!

Portret Yleana

Yleana Hanekamp
Junior communicatie-adviseur

Mail Yleana