Skip to main content

De kracht van een goed magazine in de tijd van nu

Door Petronel Teeuwissen | 20 juni 2024

Papier (blijft) hier

Is er in de tijd van nu nog plek voor papieren magazines? Ons antwoord is duidelijk. Ja. Bladen bieden een ervaring die je niet krijgt vanaf een scherm. Het doorbladeren, het leest prettig, het gevoel van het papier, en, het even wegleggen om op een ander moment weer verder te lezen. Linda was misschien even weg van tv, maar uit het supermarktschap zal ze niet snel verdwijnen. En dat heeft meerdere redenen.

 

Een magazine is een slimme manier om je verhaal te vertellen én een sterke band met je lezer op te bouwen.

Hoe creëer je een sterk magazine?
Voor een sterk magazine is een slimme bladformule enorm belangrijk. Dit worden ook wel de basiskenmerken genoemd, en gaan over drie belangrijke onderdelen: strategie, concept en tekst & design:

Strategie

  • Welk doel wil je behalen met je magazine? Denk na over de positionering van het blad, maar ook de concurrentie (op de deurmat of in het schap). Op welke doelgroep en segmenten richt je je? In dit traject denk je ook alvast na over; het formaat, de verschijningsdata en de oplage.

Concept

  • Een concept moet aansluiten bij je doelgroep. Wie zijn er aan jouw bedrijf verbonden? Denk na over leeftijd, geslacht, achtergrond, interesses, cultuur, etc. Dit geeft nuttige kaders om te bepalen wat er bij je lezer past.
  • Wat is je intentie en de belofte naar de doelgroep toe? Vraag jezelf af wat ervoor zorgt dat je doelgroep zich daadwerkelijk verbonden en aangetrokken voelt.
  • Goedemiddag mevrouw, hoi vrouw, jo meisje! Hoor het je verschil? Je doelgroep wil op een bepaalde manier aangesproken worden. Dat noem je tone-of-voice. Welke woorden kies jij?
  • Welke concept past hierbij? Bedenk een kapstok waar je alles aan kunt ophangen. Een thema werkt bijvoorbeeld goed. Een aantal voorbeelden van thema’s zijn: actualiteit, seizoen, jubileum, bepaalde feestdag, land, etc.
  • Denk na over de inhoudelijke pijlers. Dit zijn vaste formats of rubrieken die altijd weer terugkomen. Het geeft herkenning en de lezer bladert automatisch naar de pagina van zijn of haar favoriete rubriek. Welke content (tekst, kaders, beeld) plaats je en waar voeg je de link toe naar online? Door bijvoorbeeld het toevoegen van QR-codes creëer je de mogelijkheid om je lezer extra te informeren, zonder dat je magazine té vol wordt.
  • Zet al je ideeën in een plank. Een plank schept overzicht, doordat je in schetsvorm een mini-weergave maakt van de hele opzet van je magazine. Het laat het bladritme zien, het aantal woorden, pagina’s, waar fotografie, invulling, omschrijvingen, etc.

Tekst & design:

  • Naar aanleiding van de plank schrijf je content. Als dat beter blijkt te zijn, kan je tijdens het ontwerpen bepaalde pagina’s natuurlijk nog wisselen. Maar tijdens het creëren van je content is de plank je houvast. De tekstschrijver weet zo bij elk artikel hoeveel woorden hij mag schrijven.
  • Less is more geldt zeker ook bij teksten voor een magazine. Natuurlijk biedt een blad je de mogelijkheid om wat langere verhalen te vertellen. Maar prop pagina’s niet helemaal vol. Een magazine dat lucht heeft (genoeg ruimte om teksten en beelden heen) leest echt veel prettiger.
  • Voordat de opmaak begint denk je na over uitstraling, vormentaal, kleurgebruik, tekst-beeld verhouding, zwart/wit beelden of kleur, lange en korte koppen, emotionele en informatieve koppen, etc. Het is slim om eerst een paar pagina’s als opzet te ontwerpen. Zodra je daar tevreden mee bent kan het hele blad opgemaakt!

Je doel? Lezen en verbinden!
Voer je bovenstaande punten goed uit, dan staat er uiteindelijk een prachtig, evenwichtig, herkenbaar en aantrekkelijk magazine dat zijn doel niét voorbijgaat. Namelijk; gelezen worden en verbinding creëren met je doelgroep. De lezer ervaart verbinding bij elke pagina die hij of zij omslaat. Als je dat doel haalt, is jouw magazine 100% geslaagd.

 

Een goed magazine is niet alleen informatief, maar zorgt ook voor betrokkenheid en interactie.

Aan de slag
Een papieren magazine is nog steeds waardevol, zelfs in onze gedigitaliseerde wereld. Met de juiste strategie, een sterk concept en mooi ontwerp maak je een magazine dat niet alleen wordt gelezen, maar ook een blijvende indruk achterlaat. Zo’n magazine brengt de boodschap over, is mooi om te zien en zorgt voor een unieke leeservaring!

Meer weten?

of eens doorpraten over jouw droommagazine? Neem contact op met Simone of Petronel!

Simone Salm
Communicatieadviseur

Mail Simone

Petronel Teeuwissen
Vormgever

Mail Petronel