Skip to main content

6 succesvolle Facebookposts die jij na het lezen van deze blog ook kunt bedenken

Door Bert de Jong | 30 november 2015

De tien leukste selfies, de vijf meest gebruikte apps en een top twintig meest gedeelde Facebookposts… krijg jij ook altijd een dubbel gevoel van al die top-zoveels die je langs ziet komen? Je verlekkert je aan de briljante ideeën van anderen, maar blijft altijd met zo’n knagend gevoel zitten: ‘Waarom zijn wij daar niet op gekomen?!’ Het probleem is dat we zo’n top twintig vaak leegeten als een snoeppot. Iedere Facebookpost die je aan het lachen maakt smaakt naar meer, je scrollt verder naar beneden en voor je het weet ben je verzadigd. Maar echt gegeten heb je nog niet. En dat is nou juist wat je nodig hebt: een voedzame maaltijd!

Want geloof me, het vraagt een goede voedingsbodem om zoveel likes binnen te halen. Het vraagt om creativiteit, inlevingsvermogen en een slimme aanpak. Een dosis inspiratie is ook mooi meegenomen. Maar – en dat is goed nieuws voor alle mensen als ik, mijn brein is nou eenmaal geen 24/7 ideeënmachine – die inspiratie hoeft niet uit de lucht te komen vallen.

Een goed uitgedachte ‘toolkit’ voor succesvolle Facebookposts

Ik neem je vandaag mee langs zes succesvolle Facebookposts waarbij ik een inhoudelijke analyse geef. Echt even stevig kauwen dus. Je zult zien dat je er dingen van leert die ook jij toe kunt passen. Ik sluit af met een behulpzaam model dat het bureau Yune Social presenteerde tijdens het congres Facebook Marketing in de Jaarbeurs in Utrecht afgelopen zomer. Een goed uitgedachte ‘toolkit’, waardoor je niet langer afhankelijk bent van een toevallige brainwave.

Je fans zijn je VIP’s

16.337 likes voor deze middelgrote uil met z’n gele ogen. Deze Facebookpost heeft alles in zich wat Natuurmonumenten gewoon dagelijks heel goed doet op haar corporate pagina (moeite van het ‘liken’ waard!):

  • Fan = VIP: zij horen als eerste de exclusieve nieuwtjes;
  • Prachtig beeld: schoonheid van de natuur centraal, dat is Natuurmonumenten;
  • Spreektaal: het zou een van je Facebookvrienden kunnen zijn;
  • Aanwezig: op bezorgde reacties dat dit bericht teveel mensen op de been brengt (dag zeldzame uil!), reageert Natuurmonumenten snel en inhoudelijk.

Deze aanpak van Natuurmonumenten is trouwens niet over één nacht ijs gegaan. Nieuwsgierig hoe ze erin geslaagd zijn om de ingrijpende omslag te maken van natuurbeheerderstaal naar begrijpelijke spreektaal? Lees dit interview met Jeffrey van Heck.

Creatief met Facebook

Spelletjes doen in je Facebook timeline? Het kan! Dat bewijst dit originele bericht van IKEA, gekoppeld aan hun beroemde BILLY boekenkast. En wetend dat je berichten op Facebook meer aandacht krijgen als er meer interactie plaatsvindt op je pagina (lees daarvoor meer over Edgerank), is dat een briljante vondst. B-I-L-L-Y, dat betekent minstens vijf reacties per deelnemende fan… reken je winst maar uit! IKEA sleepte er 29.087 reacties mee binnen, likes en shares nog niet eens meegerekend. Dit kunnen we dus van IKEA leren:

  • Denk buiten je kaders: bedenk zelf nieuwe Facebookfuncties;
  • Vermaak! Een sleutelwoord op Facebook. En dat mag blijkbaar uiterst eenvoudig zijn;
  • Zorg dat je logo goed zichtbaar is. Als je bericht viral gaat, dan wil je als afzender natuurlijk goed in beeld zijn.

Kassa! 2.291 reacties op een heel eenvoudige vraag

Als je weet dat van alle Facebookreacties 73% een like is, 10% een comment en 17% een share, dan zie je dat het een hele prestatie is om 2.291 reacties binnen te slepen op een Facebookpost. Wat hebben de makers goed gedaan?

  • Stel een vraag: de meeste fans beginnen niet uit zichzelf te praten;
  • Herkenbaar thema: alledaags boodschappensentiment;
  • Spreektaal: het had je kroegmaat kunnen zijn;
  • Vertrouw op de creativiteit van je fans, ze zitten boordevol ideeën!
  • Beeld = boodschap: de introductie boven de afbeelding is niet eens meer nodig.

Als ik de baas zou zijn van het journaal

… dan werd het hele nieuws een heel stuk positiever. Bij Kinderen voor Kinderen wisten ze het dertig jaar geleden al en daarin kunnen we ons nog steeds uitstekend vinden. Ook wij grote mensen. Want er is al genoeg narigheid! Daarom zien we in ons nieuwsoverzicht graag berichten die een glimlach op ons gezicht toveren. En zeker als er dan ook een mooie quote in staat, delen we die graag met onze vrienden. ‘Kijk, hier sta ik voor!’ zegt onze like of share dan.

Dus wat heeft Unicef heel goed gedaan?

  • Zoek een mooie quote die iets zegt over de identiteit van je organisatie;
  • Vind er een mooie afbeelding bij die ook past bij je eigen organisatie (een krachtig plaatje, één onderwerp, geen onnodige details);
  • Zet de quote in een goede opmaak die helpt bij het lezen, knip ’m bijvoorbeeld in stukjes (let op het zinsritme en de woorden die je wilt benadrukken!) en licht er één of twee woorden uit;
  • Nodig je fans uit tot delen, zoals Unicef deed met ‘Geef ’m door!’.

Herkenbaarheid, een sleutelwoord

Wie zegt dat het Facebookpubliek te ongeduldig is voor een video? Van de best presterende berichten is 77% foto, 2% tekst en 21% video. Deze video duurt maar liefst zeven minuten. Hij werd via de Evangelische Omroep 2.918 keer gedeeld. Is het de emotie die in het verhaal zit? Ja absoluut. Maar, wat wellicht nog belangrijker is: het is herkenbaar en dichtbij. Want, ter vergelijking: een video die de omroep een dag eerder deelde over de noodsituatie op de Filippijnen werd slechts 28 gedeeld. (Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat zo’n bericht dus geen kans heeft om groot te worden, daarin spelen meer factoren een rol.) Uit de 1.137 reacties op Wards verhaal blijkt dat verrassend veel mensen iets soortgelijks meemaakten als zijn ouders.

Wat kunnen we van deze post van de EO leren?

  • Herkenbaar thema: verplaats je in jouw Facebookfans;
  • Leer je publiek beter kennen: lees de reacties van je fans en ontdek hoe zij staan ten opzichte van thema’s waar je als organisatie mee bezig bent;
  • Emotie: zorg dat mensen geraakt worden;
  • Sterk beeld: neem een (rustige) still die nieuwsgierig maakt (al heb je daar helaas niet altijd invloed op);
  • Gebruik ‘rijke’ woorden: ‘ontroerend portret’, ‘vecht voor zijn leven’;
  • Rijke bronnen: houd andere media in de gaten. Deze video is niet van de EO zelf, maar is door de vader van het jongetje op Vimeo geplaatst. Het enige wat de EO deed, was dit delen met hun eigen fans.

Kiezen, het werkt

Het idee is vrij eenvoudig, maar het werkt bijna altijd: geef je fans iets te kiezen. Mensen doen nou eenmaal graag hun zegje. Dus:

  • Zet een paar uiteenlopende (!) opties naast elkaar;
  • Houd ’m overzichtelijk, kiezen mag niet teveel tijd kosten;
  • Stel je vraag;
  • Maak het grafisch mooi op, zorg voor een eyecather in de volle nieuwsoverzichten, herkenbaar in je eigen huisstijl;
  • Zet letters of cijfers bij je opties;
  • Zorg voor een personal touch. Autodrop zou geen Autodrop zijn als ze toch niet even met een kleine woordspeling (‘Welke drop jij…’) zouden komen…

Buitengewoon handige toolkit

Goed, allemaal prachtige voorbeelden met handige tips. En waar nu te beginnen als je zelf aan de slag wilt? Het social bureau Yune Social bedacht een buitengewoon handig model met ‘insights’. Het bestaat uit zes hoofdbehoeftes/-interesses van mensen, die je als kapstok kunt gebruiken om je eigen berichten te bedenken. Neem bijvoorbeeld de bovenste: ‘Inspireer of help mij!’. Mensen worden al gauw blij van eenvoudige tips die hun leven een klein stukje mooier of makkelijker maken. Op de Facebookpagina’s van IKEA en Praxis zul je hier veel voorbeelden van vinden. Het werkt, mensen liken of delen zo’n bericht of beginnen ook hun eigen tips en ideeën te delen.

Ook de andere berichten uit deze blog vallen allemaal onder een van deze behoeftes, soms zijn ze een combi van twee. De sperweruil zit bijvoorbeeld in de categorie ‘Ik ben bijzonder!’ (de fans van Natuurmonumenten krijgen hun nieuws als eerste te horen) en de glimlach van Unicef valt onder ‘Ik sta ergens voor!’ (het delen van een wijze spreuk waarmee je fans zich graag identificeren).

Met deze kapstok wordt het eenvoudig om een succesvolle brainstorm te organiseren waar een berg Facebookberichten uit voorkomt waar je weken of maanden mee vooruit kunt. Waar wacht je nog op? The proof of the pudding is the eating!

Foto: Flickr – Facebook(let)

Bert de Jong
Directeur