Blog

Wees lief en objectief!

Deelstra & de Jong

Deelstra & de Jong

02 Feb 2016

Bij een communicatiebureau gaat het de hele dag over communicatie. Dat betekent niet dat we altijd een kei zijn in communiceren.

Communiceren staat of valt met interpretatie. Met interpretatie verwerken we de informatie. We kijken door de bril van ‘bestaande kennis’ en dit zorgt er voor dat we de boodschap accepteren of afwijzen.

Interpretatie is een automatische reflex en daardoor een belangrijke oorzaak van miscommunicatie. We verstaan elkaar vaak niet, terwijl we denken van wel. We hebben een opvoeding achter de rug met allemaal lessen, die we meteen toepassen. Iedereen is anders opgevoed, heeft andere dingen geleerd en interpreteert dus anders.

Mijn waarheid is dus niet dé waarheid.

Zo, dat relativeert de boel! Ik kan met mijn blauwe bril, heel driftig proberen groen uit te leggen. Gaat niet werken. Daarom is het goed je bril af te zetten. Stel open vragen. Ga een gesprek blanco in. Wees jezelf bewust van je eigen bagage. Zoek naar de drijfveren van een ander. Probeer objectief te zijn. Focus op de ander, dat is best aardig.

Deze oprechte luisterhouding heeft effect op de ander. Er is ruimte, er is acceptatie, er is interesse. Hierdoor krijgt de communicatie meer kwaliteit. Het grote gevolg hiervan is meer begrip. Wederzijds begrip.

Dus; wees lief en objectief.

Wil Je Vaker Lezen Over Trends En Nieuws

Schrijf je in en ontvang updates in je inbox

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.