Blog

Waarom is SEO belangrijk?

Joeri van der Eng

Joeri van der Eng

06 Oct 2017

Omdat je door middel van SEO content kunt ‘stapelen’ en daarmee een continue bezoekersstroom naar je website kunt genereren. We leggen het uit.

SEO… what?!

SEO is de Engelse afkorting van Search Engine Optimization. SEO staat voor een verzameling van technieken die gericht zijn op het optimaliseren van websites of internetpagina’s voor de vindbaarheid door zoekmachines. Eigenlijk zou Search Experience Optimization een betere term zijn. SEO bestaat namelijk niet alleen maar uit het goed vindbaar maken van je content in een zoekmachine. Wat er daarna gebeurt is minstens zo belangrijk. Je wil namelijk een bezoeker op je website krijgen en ook zo lang mogelijk houden. Je wilt dat ze iets lezen, iets downloaden of een donatie doen. Met een juiste SEO-strategie kun je dit voor elkaar krijgen.

Lange termijn strategie…

Wat veel mensen afschrikt aan SEO is dat het onder een lange termijn strategie valt. Met een Google AdWords trek je direct bezoekers naar je website. En zolang je campagne loopt zal deze stroom bezoekers blijven komen. Bij SEO kan het weken of zelfs maanden duren voordat je een redelijk aantal bezoekers krijgt. Waarom dan toch SEO? Allereerst omdat SEO gratis is… Als je je Google AdWords-geldkraan dichtdraait, dan blijft er van je bezoekers weinig over. Daarnaast kun je door middel van een goede SEO-strategie content ‘stapelen’ op je website. Als je met regelmaat een nieuw bericht of nieuwe pagina aan je website toevoegt, dan krijgt deze steeds meer body. Als je dat een aantal maanden of (nog beter) jaren doet, dan bouw je structureel aan een steeds betere en grotere website. Bezoekers kunnen je website op steeds meer zoektermen vinden. Mede hierdoor geeft Google je site steeds meer autoriteit, waardoor je website hoger komt in de zoekresultaten.

Je wil een bezoeker op je website krijgen en ook zo lang mogelijk houden.

AdWords vs. SEO

AdWords: Stel, je start een Google AdWords campagne met een budget van € 100 per maand. Je ontvangt daarmee elke maand 300 extra bezoekers op je website. Na drie maanden (en dus 900 extra bezoekers) stop je de campagne. Je hebt € 300 geïnvesteerd in 900 bezoekers. Nu de campagne is gestopt, zullen ook de bezoekers niet meer op je website komen.

SEO: Stel, je houdt die € 300 in je zak en besteedt in plaats daarvan tijd aan het schrijven van goede inhoudelijke content voor één webpagina. Na één maand krijg je 10 bezoekers op je pagina, na twee maanden 20 bezoekers en na drie maanden 40 bezoekers. Vanaf nu ontvang je gemiddeld 40 bezoekers per maand op die pagina. Dit komt mede omdat je pagina inhoudelijk interessant is voor je bezoeker. Na drie maanden heb je dus 70 bezoekers op je website gehad. Na een jaar 430 bezoekers.

Dus…?

Via Google AdWords heb je 470 bezoekers meer gehad dan het aantal bezoekers dat je via SEO hebt gehad. Waarom dan toch SEO? Omdat dit slechts één pagina is. Stel dat je alles x 10 zou doen. Dan kun je via Google AdWords 9.000 extra bezoekers trekken voor € 3.000. Maar dat is éénmalig. Met SEO bereik je in totaal 4.300 bezoekers. Elk jaar weer. Gratis.

Met slechts wat tijd, energie, creativiteit en een slimme SEO-strategie kun je dus veel meer bezoekers naar je website trekken.

Stel je eens voor als je dit een paar jaar doet…

We adviseren je graag over een goede SEO-strategie, neem contact met ons op!

 

Bron afbeelding: www.semrush.com

Wil Je Vaker Lezen Over Trends En Nieuws

Schrijf je in en ontvang updates in je inbox

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.