Blog

Waarom ik je mailtje niet open

Renée de Vink

Renée de Vink

13 Dec 2016

Iedere dag krijg ik tig mailtjes van mijn favoriete winkels, goede doelen en musea.

En wat doe ik? Ik scan de afzenders, selecteer ze allemaal en knikker ze in de prullenbak.

Elke keer dezelfde mailtjes. Kortingen, aanbiedingen, nieuwsbrieven. Ik open ze niet. Ik wil niet in de verleiding komen onnodig kleding te kopen. Dus alle webshops waar ik op de maillijst sta gaan de prullenbak ik. Ik heb deze maand geen tijd voor het museum, dus ook de mail van de museumkaart gaat de prullenbak in. Pas als ik mijn favoriete artiest in de onderwerpregel van de schouwburg zie, open ik die mail. De meeste mails zie ik als spam en dus – opgeruimd als ik ben – ‘weg ermee!’

Afzender meest relevant

Grote kans dat jij hetzelfde doet met je mails. Uit onderzoek van Mailchimp blijkt dat de afzender het meest relevant is of de mail uberhaupt geopend wordt. 42% kijkt als eerste naar de afzender en 34% naar de onderwerpregel om te bepalen of hij de mail opent.

onderwerpregel

De relatie die je hebt met je klant is dus enorm belangrijk of hij de mail zal openen. Vinden mensen je tof of sympathiek, dan willen ze weten wat je te vertellen hebt. Je onderwerpregel is de tweede belangrijkste factor of het wordt geopend.

Maar wat zet je dan in je onderwerpregel?

Tussen alle ‘spam’ moet je toch zien op te vallen. Hoe krijg jij het voor elkaar dat ik je mail open? Schreeuwen met uitroeptekens? Sterretjes voor en na je tekst? Profoceren? Choqueren? Belangrijk is dat je onderwerp klopt met de inhoud. Eerlijk is. Niet te veel op sales gericht.  Als ik je mail open, wil ik lezen wat me in het onderwerp beloofd is. Overdrijf daarom niet.

  • 5 tips om gezond & makkelijk te koken
  • Nieuwsbrief 2: Uitslag scholen bekend
  • 20% korting op lezing P. Verhulst

Niet heel spectaculair he? Maar je weet wel precies wat je kunt verwachten in de mail. Als ik het relevant vind, open ik het écht wel. Alleen maar met promo’s en uitroeptekens schreeuwen maakt mij onverschillig en jou ongeloofwaardig.

De onderwerpregel moet vooral goed passen bij je doelgroep.

Uiteindelijk is je doel niet dat de mail geopend wordt, maar dat er gereageerd wordt op wat je in je mail zet. Je vraagt actie van je abonnees. Of dat nou een donatie is, een like, of een aanmelding van een lezing. De onderwerpregel moet daarom vooral goed passen bij je doelgroep. Dus moet je je doelgroep goed kennen. Weet je waar ze behoefte aan hebben? Willen ze 5 bak- en kooktips voor een snelle maaltijd of willen ze liever weten wat gezond is?

In dit onderzoek van Mailchimp zie je meer voorbeelden van wat goed werkt als onderwerpregel voor je mails.

 

Bron: https://www.frankwatching.com/archive/2016/11/09/e-mailmarketing-de-invloed-van-je-onderwerpregel-onderzoek/
Beeld: Gettyimages

Wil Je Vaker Lezen Over Trends En Nieuws

Schrijf je in en ontvang updates in je inbox

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.