Blog

Waar moet een website aan voldoen?

Joeri van der Eng

Joeri van der Eng

06 Aug 2018

Waar moet je rekening mee houden als je aan de slag gaat met een nieuwe website? Veel organisaties spelen met deze vraag.

Je begint met het doel van de website. Wil je in contact komen met nieuwe klanten, bezoekers informeren of meer producten verkopen?

Naast het doel zijn er natuurlijk andere belangrijke aspecten. Technisch en functioneel. En uiteraard wil het oog ook wat.

Snelheid

Lang moeten wachten totdat een website is geladen is één van de grootste ergernissen van websitebezoekers. Als het wachten langer dan 3 seconden duurt, haken veel bezoekers af. Dat is dus al een belangrijke reden om een snelle website te hebben (en te houden). Daarnaast is het van belang voor de positie van je website in de zoekmachine. Google vindt snelle websites heel belangrijk en geeft deze voorrang in de zoekresultaten.

Om de laadtijd van je website zo kort mogelijk te houden is het belangrijk dat je de afbeeldingen en foto’s op je website in het juiste formaat gebruikt. Standaardfoto’s zijn tegenwoordig al snel een paar MB en zullen de laadtijd aanzienlijk vergroten. Zorg er dus voor dat je dat je het juiste formaat op je website plaatst.

Een andere factor die de laadtijd van je website bepaalt is de server waarop je website draait. Vaak is dat bij een externe hostingpartij. Een website laten hosten is tegenwoordig niet heel duur meer en er zijn legio aanbieders. Laat je vooraf dus even goed informeren over de snelheid van de server waarop je website komt. Kies niet altijd blind voor de goedkoopste.

Het instellen van ‘caching’ kan helpen de laadtijd te verkleinen. Hiermee wordt namelijk een gedeelte van de website opgeslagen in je browser, zodat deze de volgende keer niet de volledige website opnieuw hoeft te laden.

Gebruiksvriendelijkheid en customer journey

Het is belangrijk dat je vooraf bepaalt welke stappen de bezoeker van jouw website moet nemen om uiteindelijk een actie uit te voeren. Je kunt het vergelijken met de looproute van een supermarkt. Die lijkt willekeurig, maar daar is goed over nagedacht. Je komt langs alle belangrijke paden voordat je kunt afrekenen.

Op je website is het ook belangrijk dat je dat pad, de ‘customer journey’, zo duidelijk mogelijk maakt voor de gebruiker. Hoe gebruiksvriendelijker jouw website, des te gemakkelijker de gebruiker zijn weg vindt. En uiteraard moet de website ook aan de achterkant gebruiksvriendelijk zijn. Het moet geen opgave zijn om in te loggen en uren bezig te zijn met een kleine aanpassing.

Laat je zien dat er iets gebeurt, dat er ‘leven in de brouwerij’ is.

Het is verstandig om voor de bouw van je website een wireframe te maken. Wireframes zijn een visueel hulpmiddel bij het ontwikkelen van een website. Ze kunnen gezien worden als de bouwtekening van een website, waarin een overzicht wordt gegeven van de verschillende onderdelen die op een website aanwezig zullen zijn. In de wireframes worden zaken vastgelegd als navigatie, indeling en inhoud, zonder gebruik te maken van een grafisch ontwerp.

Responsive of adaptive

Dat je website op elke mogelijk apparaat goed zichtbaar blijft is tegenwoordig een must. Daarom is het belangrijk dat je website responsive of adaptive is. Zo werkt hij goed op zowel op smartphone, tablet als laptop en hoef je niet voor elk apparaat een andere website te bouwen.

Een responsive website is het meest voorkomend en werkt met breekpunten om veranderingen door te voeren, maar schaalt ook tussen die breekpunten (op percentage). Een adaptive website (met een adaptive layout) werkt met diezelfde breekpunten, maar schaalt verder niet en blijft dus tussen die breekpunten gelijk.

Content

Door regelmatig nieuwe content te publiceren zorg je ervoor dat bezoekers vaker en regelmatig terugkomen naar je website. Dit kan van alles zijn. Je kunt net als wij af en toe een nieuw blogartikel plaatsen. Maar je kunt er ook voor kiezen om eens in de zoveel tijd een whitepaper of video aan te bieden. Hierin deel je jouw verhaal of je kennis, waarmee je bezoekers blijft verleiden om terug te komen. Ook laat je zien dat je er iets gebeurt, dat er ‘leven in de brouwerij’ is.

Veiligheid

Door op je website een SSL-certificaat toe te passen zorg je voor een veilige website. Dit is onder andere belangrijk als de bezoeker wordt gevraagd om gegevens in te vullen of een betaling te doen op de website. Daarnaast zullen websites die dit niet hebben door Google gemarkeerd worden als ‘Niet veilig’.

Er zijn meerdere SSL certificaten beschikbaar waarbij onderscheid gemaakt kan worden tussen domein validatie (voor één domein), domein validatie wildcard (voor één domein en alle subdomeinen) en uitgebreide validatie (voor één domein waarbij de bedrijfsnaam in de adresbalk wordt weergegeven).

Je website is daarmee niet per se meer betrouwbaar, maar de bestandsoverdracht wel. Kwaadwillenden kunnen de datastroom tussen de bezoekers en de website niet onderscheppen waardoor privacygevoelige gegevens die verzonden worden veilig zijn.

Tenslotte

Er is geen websitemachine, waar je een paar variabelen indoet en jouw perfecte website komt eruit. Een website is een weerspiegeling van jouw organisatie, van jouw doel en missie. Het vergt daarom wel wat denkwerk voor je een goede website hebt. Je moet helemaal terug naar de basis: waarom bestaat onze organisatie, wat is ons doel, wat willen we dat de doelgroep weet? Wat is onze positionering en hoe vertalen we naar op de website? Dan is de website een van je middelen om je doel te bereiken, niet een doel op zichzelf.

Wil je weten of jouw website aan de belangrijkste eisen voldoet? Laat ons dan geheel vrijblijvend een Online Quickscan uitvoeren en je ontvangt het resultaat in je mail!

 

Wil Je Vaker Lezen Over Trends En Nieuws

Schrijf je in en ontvang updates in je inbox

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.