Blog

Virtual reality: jouw realiteit of ver van je bed?

Mieke Duijst

Mieke Duijst

04 Oct 2016

Met de dinoplaatjes van Albert Heijn kwamen ze misschien jouw huiskamer ook wel binnen. Levensechte dino’s!

Met een Virtual Reality-bril (VR-bril), smartphone en een plaatje liepen de dino’s zo over je keukentafel.

Wat is Virtual Reality?

Maar eerst even een stapje terug: wat is Virtual Reality (VR) precies? Wikipedia zegt: “Virtuele werkelijkheid of schijnwerkelijkheid (Engels: virtual reality, afgekort: VR) simuleert een omgeving via een computer om een gebruiker via diverse zintuigen onder te dompelen in een ervaring.”

Dit betekent dat je er dus een paar dingen voor nodig hebt:

  • Een virtuele werkelijkheid, via een game of app
  • Een computer, smartphone of geavanceerde VR-bril

Virtual Reality en Augmented Reality

Even tussendoor, er is een verschil tussen Virtual Reality en Augmented Reality. Bij Virtual Reality ben je helemaal ondergedompeld in een virtuele wereld. Bij Augmented Reality wordt er iets toegevoegd aan je huidige realiteit. In het dagelijks taalgebruik valt bijna alles voor het gemak onder Virtual Reality.

Virtual reality is realiteit

Veel bedrijven zetten VR al in in hun marketingstrategie. Denk bijvoorbeeld aan Albert Heijn met hun dino’s, maar ook The North Face (sportief kledingmerk)  zette VR in voor een optimale beleving.

Het merk creëert hiermee een beleving voor de doelgroep. Dit project sluit naadloos aan bij het gehele merk The North Face, het is duidelijk een onderdeel van hun branding. De doelgroep krijgt op deze manier een nog duidelijker beeld van The North Face: een avontuurlijk en krachtig merk! Ze hebben het zelf meegemaakt, je wordt er onderdeel van.

Virtual reality voor non-profit

Ook non-profitorganisaties gebruiken VR al om hun boodschap te communiceren. Stichting Vluchteling maakte bijvoorbeeld samen met VR Gorilla een indrukwekkend portret van Syriërs die naar Irak vluchtten.

Ze maken hierbij gebruik van de 360-videofunctionaliteit van YouTube. De video’s zijn zo ook te zien, maar voor een beter resultaat maak je gebruik van een VR-bril. Je kunt op de video klikken en slepen om rond te kijken. Door de kijker onder te dompelen in de wereld die je wilt tonen, geef je veel meer ervaring mee dan een ‘platte’ video. De kijker verplaatst zich gemakkelijker in het probleem, waardoor de bereidheid om mee te leven verhoogd wordt.

Er zijn allerlei andere voorbeelden van organisaties die VR al succesvol inzetten om hun doelgroep mee te trekken in hun verhaal.

Door de kijker onder te dompelen in de wereld die je wilt tonen, geef je veel meer ervaring mee dan een ‘platte’ video.

Niet alleen in de marketing communicatie is VR te gebruiken om je doelgroep mee te nemen. Als je voor de klas staat, kun je de komende jaren wel VR-ontwikkelingen verwachten. Mis de boot niet!

En jij?

Heb jij al wel eens nagedacht over VR in jouw communicatie-uitingen? Of denk je dat het ver van je bed is, denk je nog in bezwaren? Onderzoek eens of die ergens op gebaseerd zijn. Wij denken graag met je mee!

 

Wil Je Vaker Lezen Over Trends En Nieuws

Schrijf je in en ontvang updates in je inbox

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.