Blog

Vijf redenen waarom fondsenwerving via je mobiel het gaat maken

Deelstra & de Jong

Deelstra & de Jong

17 Nov 2013

De mobiele telefoon is niet meer weg te denken uit ons leven. We lijken wel vergroeid met onze smartphone.

Zo’n 90% van de Nederlanders heeft zijn telefoon nooit meer dan een meter van zich vandaag liggen. Mensen raken meer in paniek als ze hun telefoon kwijt zijn dan wanneer hun portemonnee zoek is. Niet zo gek, want de mobiele telefoon is heel persoonlijk geworden. Via je mobieltje doe je betalingen, boek je een tafel in je favoriete restaurant en onderhoud je contact met je vrienden.

Volop kansen voor mobiel

Voor goede doelen biedt de mobiele telefoon volop kansen. Toch wordt de mobiele telefoon in Nederland nog maar mondjesmaat als serieus kanaal gebruikt in de fondsenwerving. Alle goede doelen samen halen nu jaarlijks ‘slechts’ een half miljoen euro op met sms-campagnes (via Geef mobiel). In Engeland is het mobiele kanaal al jaren zeer succesvol. Er wordt meer ingezet op de eigenheid van mobiel, waardoor de resultaten ronduit goed zijn.

Hoge vlucht

Ik ben ervan overtuigd dat werving via het mobiele kanaal in Nederland de komende tijd een hoge vlucht zal nemen. Vijf redenen waarom de werving via de mobiele telefoon zo interessant is.

  1. Het is snel. Hoe lang duurt het om een online donatieformulier in te vullen? Zeker twee minuten. Probeer dat ook eens op je telefoon te doen. Dan kun je er gerust een minuut bij optellen. Je moet wel heel gemotiveerd zijn om te geven wil je je door al die formuleren heen worstelen. Een gift per sms kost je echter maar 7-9 seconden! En er wordt gewerkt aan technieken waardoor dit nog veel sneller kan. Geven is emotie. Speed is king!

    Een gift per sms kost je echter maar 7-9 seconden!

  2. Het is flexibel. Je kunt geven waar en wanneer je maar wilt. Je kunt eenmalig geven, maar ook maandelijks. En als je een maandje krap bij kas zit, kun je bij een aantal goede doelen waaronder WNF ook een maandje ‘skippen’.
  3. Het is goedkoop. Goede doelen hebben in Nederland een prachtig mobiel platform, www.geefmobiel.nl,  waaraan ze zonder hoge instapkosten mee kunnen doen. Slechts een klein percentage van elke donatie gaat op aan kosten. Bij Geef Mobiel zijn overigens alleen goede doelen met het CBF-keurmerk welkom. Zonder CBF-keur moet je direct met partijen als CM of Mollie in zee. Het vergt wat onderzoek om uit te vinden wat dan de meest aantrekkelijke optie is.
  4. De donateur voelt zich vrij. Donateurs houden van flexibiliteit, vrijheid en privacy. Met geven via sms wordt het bedrag van hun telefoonabonnement afgeschreven. Niks adresgegevens, geboortedatum of e-mailadres afgeven. Het goede doel krijgt alleen het mobiele nummer te zien.
    Met ‘Skip sms’ en ‘Flexdoneren’, waarbij een donateur iedere maand een sms krijgt met de vraag of er geïncasseerd mag worden, voelen donateurs zich niet alleen serieus genomen, ze hebben ook het gevoel dat ze ‘in charge’ zijn. Met de mobiel hebben ze het geven letterlijk ‘in handen’.
  5. Nieuwe doelgroep. Bij grootschalige sms-campagnes in Engeland bleek dat 25% van de respondenten tussen de 18-34 jaar oud is. Ook ervaringen in Nederland wijzen dit uit. Deze doelgroep is normaal heel lastig te bereiken, laat staan tot actie aan te zetten. Blijkbaar heeft de telefoon wél het vermogen om jongeren aan te spreken.

Voordat je aan de slag gaat…

Genoeg redenen om aan de slag te gaan met mobiel werven! Maar het is wel goed om eerst de volgende zaken helder te hebben:

  • Wat is de fondsenwervingspropositie die we mobiel aanbieden? En gaan we wel direct voor een donatie? Je kunt ook mikken op een andere respons, waarbij je alle respondenten vervolgens (op hun mobieltje!) belt.
  • Hoe integreren we mobiel in de andere kanalen? En hoe geef ik de communicatie met mobiele gevers vorm? Als je gebruik maakt van sms in de communicatie (bulk-sms) kun je bijvoorbeeld binnen een kwartier drie kwart van je respons verwachten!

Wil Je Vaker Lezen Over Trends En Nieuws

Schrijf je in en ontvang updates in je inbox

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.