Blog

Unoxmutsen in de lente

Else Schaap

Else Schaap

10 Jun 2016

Verschillende communicatieafdelingen, grootse reclamebudgetten en social media teams die dag en nacht klaar staan. Grote organisaties pakken op het gebied van marketing, communicatie en fondsenwerving vaak groots uit.

Deze acties zijn niet altijd haalbaar voor kleinere organisaties. Toch zijn er lessen uit te trekken waar iedereen van kan leren:

1. Haak in op de actualiteit

Van vuvuzela’s tot juichpakken, tijdens het WK of EK vliegen de oranjeproducten je om de oren. Ook op andere feestdagen haken de marketinggiganten slim in. Zo bedacht Unox afgelopen Koningsdag iets ludieks tegen het koude lenteweer. In Breda deelde de soepgigant 20.000 Unoxmutsen uit. Als organisatie kan je hier veel van leren. Speel in op bijzondere momenten en feestdagen. Bijvoorbeeld Vaderdag, Pasen of de verjaardag van je klant/donateur.

2. Wees actief op social media

Neem eens een kwartiertje de tijd om je te verdiepen in de social media accounts van giganten als KLM of het WNF. Natuurlijk hebben deze bedrijven grote social media teams, maar alsnog zijn er heel wat leerpunten die iedereen kan toepassen:

  • Wees trots op de geschiedenis van je organisatie en deel dat ook.
  • Reageer snel en adequaat op vragen van je klant/donateur.
  • Gebruik je al Facebook en Twitter? Kijk ook eens naar andere social media zoals: Tumblr, Vimeo en Instagram.
  • Gebruik humor!
  • Voor goede doelen: maak je probleem laagdrempelig door leuke content. Gebruik pakkende beelden en communiceer harde feiten.

Ben je benieuwd welke vormen van social media het beste bij jouw organisatie passen? Neem contact met ons op en laat je adviseren!

Leer je doelgroep kennen.

3. De klant/donateur eerst

Voor de makers, voel je vrij, daar word je blij van. Herkenbare woorden? De drie organisaties achter deze slogans weten waar het om gaat: de behoefte van de klant. Hoe zet je die behoefte centraal? Leer allereerst je doelgroep kennen. Wat is hun behoefte en waar zijn ze naar op zoek? Speel daar met je communicatiemiddelen op in. Kijk bijvoorbeeld eens kritisch naar je site. Als je klant/donateur daar komt met zijn vraag of behoefte, vindt hij dan antwoord op zijn vraag? Stel je voor: een donateur wil doneren via je site. Op dat moment is hij niet geïnteresseerd in andere informatie. Het moet hem dus zo makkelijk mogelijk gemaakt worden om te kunnen doneren. Richt je site dus zo in dat het afgestemd is op de wensen en behoeften van je klant/donateur.

Doorpraten of meer advies over bovenstaande? Neem gerust contact met ons op!

Wil Je Vaker Lezen Over Trends En Nieuws

Schrijf je in en ontvang updates in je inbox

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.