Blog

Stap in de wereld van pubers

Simone Salm

Simone Salm

01 Apr 2019

‘Zoek ze op, stap in hun wereld, ga mee in hun manier van denken.’ Een rake uitspraak uit het boek Puberbrein (aanrader!). Wil je jongeren bereiken met jouw boodschap? Verdiep je dan in je doelgroep. Een paar facts over jongeren en wat jij daar in je communicatie mee kan.

Zelf kiezen

Jongeren nemen steeds jonger grotere beslissingen. Ze lijken minder naïef te zijn en weten wat er in de wereld te koop is. Ouders en opvoeders vinden het belangrijk dat jongeren al jong zelfstandig zijn. Daar hoort bij dat ze zelf keuzes maken. Er is veel mogelijk en de wereld is complexer geworden. Neem de keuze voor een middelbare school. Tien jaar geleden kozen nog veel ouders de school voor hun kinderen, maar tegenwoordig mogen de meeste kinderen die keuze zelf maken. Dat betekent voor je communicatie dat je je in eerste instantie op hen moet richten. Belangrijk dus om te weten wie ze zijn, hoe oud, waar ze mee bezig zijn, wat ze doen, waar ze zijn en wat ze belangrijk vinden.

Belangrijk dus om te weten wie ze zijn

Ouders doen er nog toe

Uit onderzoek is gebleken dat pubers moeite hebben met plannen, vooruitkijken, ordenen en anticiperen. Daarom blijft de begeleiding van ouders belangrijk. Jongeren bepalen dus steeds eerder zelf, toch houden ouders een belangrijke rol. Zo kiezen ze samen voor een aantal scholen die ze gaan bezoeken. Bedenk dus goed hoe je de ouders in je communicatie betrekt en welke middelen je inzet om hen ook te bereiken. Je kunt bijvoorbeeld een Facebookcampagne inzetten om de moeders met je boodschap te bereiken.

To-the-point en authentiek

Tot je 25e levensjaar zijn hersenen nog in ontwikkeling. Vooral het voorste deel van je hersenen, dat ervoor zorgt dat je kunt plannen en keuzes maken. Voor jongeren is dit dan ook het moeilijkst. Niet dat ze het niet kunnen, maar ze moeten wel gemotiveerd zijn en de omgeving moet een handje helpen. Wat betekent dit voor je communicatie richting jongeren?

  • Wees duidelijk en schrijf op het juiste niveau.
  • Schrijf niet wollig, maar to-the-point.
  • Probeer niet populair te doen, daar prikken jongeren doorheen.
  • Wees authentiek.
  • Laat zien waarom het belangrijk is om voor jou te kiezen. Wat bied jij wat anderen niet bieden en wat heeft je doelgroep daaraan? Je boodschap moet zo belangrijk zijn dat ze er met elkaar over gaan praten.

Snel oppikken van nieuwe informatie, daar zijn jongeren heel goed in.

Oppikken

Snel oppikken van nieuwe informatie, daar zijn jongeren heel goed in. Ze denken minder in vaste patronen. Dat biedt veel kansen! Ze staan open voor nieuwe ontwikkelingen, nieuwe ideeën. Maar ze moeten het wel belangrijk vinden. Blijf zoeken naar nieuwe manieren om jongeren te bereiken. Betrek ze in je communicatie en test het. Laat het niet iets zijn van bovenaf, maar laat hen ook ideeën aandragen en mee brainstormen. Als je een concept bedenkt voor jongeren, laat je schetsen dan eerst aan jongeren zien om te kijken wat hen aanspreekt.

Groepsdruk en avontuur

Jongeren zijn gevoelig voor sociale acceptatie, voor vrienden en groepsdruk. Ze worden getriggerd door avontuur en minder gewaarschuwd door risico’s. Zo is influencer en vlogger Johan Olsson tegenwoordig populair bij jongeren. Hij geeft een inkijkje in zijn reizende avontuurlijke leven:

Wat kun je hiermee? Bereik jongeren samen met vrienden. Laat ze samen vloggen, filmpjes maken. Dan hebben ze samen lol en staan ze er niet alleen voor. Sluit aan bij wat zij leuk vinden om als event in te zetten.

Video, video

Spreek zoveel mogelijk zintuigen aan in je communicatie. Zien, horen, proeven, ruiken, voelen, bedenk het maar. Foto’s, streamers of quotes, infographics helpen jongeren om de boodschap te begrijpen. En natuurlijk video. Als jongeren op zoek gaan naar een nieuwe school gaan ze online kijken. YouTube is de grootste zoekmachine onder jongeren. Wees dus daar zichtbaar! Zorg dat je als school video’s hebt waar je iets van de sfeer laat zien. Zo krijgen jongeren die zich oriënteren een goed beeld van je school.

 

Bron: Puberbrein

www.youngworks.nl

Wil Je Vaker Lezen Over Trends En Nieuws

Schrijf je in en ontvang updates in je inbox

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.