Blog

Spreek de taal van je doelgroep!

Bert de Jong

Bert de Jong

26 Jan 2017

Het kan je bijna niet meer ontgaan zijn. In een uitzending van Arjen Lubach kwam het fiasco van het inburgeringsbeleid in Nederland ruimschoots en op niet mis te verstane wijze aan bod.

Volgens het programma is het aantal geslaagden voor de inburgeringstoets in vier jaar tijd maar liefst vijf keer zo klein geworden. En dat terwijl het aantal asielzoekers dat een verblijfsvergunning krijgt nagenoeg gelijk is gebleven. Slaagden er in 2011 nog 25.000 nieuwkomers, in 2015 is dat aantal gedaald naar 5.000. Hoe komt dat? En hoe ziet zo’n inburgeringstoets er eigenlijk uit? Lubach bracht het op zijn eigen, ludieke wijze. Dat is echt genieten!

Met een kater op de bank

Maar ondanks al dat vermaak, blijf je uiteindelijk toch met een flinke kater op de bank achter. Ongeloof, schaamte en verontwaardiging strijden bij mij om de voorrang. Is dit echt de praktijk in Nederland? Dat kan toch niet waar zijn?

Helaas, het is echt waar. Wat is er namelijk aan de hand? De verantwoordelijkheid van de inburgering ligt sinds enkele jaren niet meer bij de overheid, maar bij de inburgeringsplichtige zelf. Degene dus die net te horen heeft gekregen dat hij of zij in Nederland mag blijven. Je moet als nieuwkomer zogezegd je eigen inburgeringscursus organiseren.

Communicatie in het Nederlands

Om te weten hoe je dat moet doen, word je verwezen naar de website inburgeren.nl. En tot onze grote verbazing is die website geheel in het Nederlands! Veel van de nieuwkomers kennen hooguit een paar woorden in onze taal, laat staan dat ze begrijpen dat ze hun cursus zelf moeten betalen, dat ze voor een lening terecht kunnen bij DUO, dat ze zelf een aanbieder uit moeten zoeken, enz., enz. En ook het niveau van het examen is van een bespottelijk niveau, zo laat Lubach ons zien.

De taal van je doelgroep

Eerlijk gezegd vind ik het onbegrijpelijk dat dit nog bestaat. Tegelijkertijd ben ik me ervan bewust dat de basis van het probleem veel vaker voorkomt dan we denken. Ten diepste gaat het namelijk om de vraag of we bij onze communicatie de taal van onze doelgroep spreken. En dat in alle opzichten. Weten we bijvoorbeeld de juiste toon aan te slaan? Hebben we enig idee wat de behoefte is van onze doelgroep en sluiten we daar met onze boodschap echt bij aan? Helaas zien we dat in de praktijk maar al te vaak misgaan en zijn we vooral bezig met datgene te vertellen wat we zelf zo geweldig belangrijk vinden. Ongeacht of iemand daar op zit te wachten en er ook iets mee kan.

Goede communicatie is inderdaad een vak. Aan de andere kant is het toch eigenlijk ook heel eenvoudig. Het is vooral een kwestie van je verplaatsen in je doelgroep. Als de overheid daar een beetje moeite voor had genomen, hadden ze zo’n ongelofelijke miskleun niet hoeven maken.

Met dank en complimenten aan Arjen Lubach!

Wil Je Vaker Lezen Over Trends En Nieuws

Schrijf je in en ontvang updates in je inbox

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.