Blog

Schrijven voor het web: proza of statistiek?

Mieke Duijst

Mieke Duijst

24 Jun 2016

De gemiddelde bezoekduur op een website is kort. De bezoeker komt vaak binnen via Google, hij zoekt actief informatie. Hij scant het artikel naar gerichte informatie. Eerste alinea, tussenkopjes en weg is hij weer. Het voorbeeld dat je zo zorgvuldig hebt uitgewerkt in mooie volzinnen, hij leest het niet.

Ook de prachtige laatste alinea waar je zelf tranen van in je ogen krijgt, blijft ongelezen op de pagina achter. Pas als de bezoeker concludeert dat de informatie interessant genoeg is, zal hij je artikel (grotendeels) lezen.

Hoe geef je de bezoeker een goed beeld van je artikel?

De bezoeker scant. Hij ziet in één oogopslag:

  • Titel
  • Inleiding of eerste zin
  • Tussenkopjes
  • Opvallende teksten, zoals vetgedrukte tekst en hyperlinks
  • Opsommingen onder elkaar

Als deze teksten relevant genoeg zijn, blijft hij nog even op de pagina. Daarom moeten deze teksten ook echt iets zeggen. Een titel als ‘Inleiding’ zegt te weinig en zal de bezoeker niet overhalen de tekst te lezen.

Onderzoek door middel van eyetracking

Dat de bezoeker de informatie scant of het relevant voor hem is, zie je ook terug in dit onderzoek. Door middel van eyetracking weten we precies wat de ogen van de bezoeker doen. Waar kijkt hij naar voor hij een beslissing neemt?

 

Analyse voorbeeldtekst

vleermuizen

Heb jij nu de bovenstaande tekst over de vleermuizen gelezen? Vast niet. In dit voorbeeld over vleermuizen gaat er wel het een en ander mis. We lopen de checklist even langs:

  • Titel: In dit voorbeeld is de titel prima. Als je wilt weten hoe de vleermuis leeft, zegt de titel voldoende. De titel lijkt alleen op het eerste gezicht niet bij de tekst te passen. De leefwijze van de vleermuis volgt later wel in de tekst, maar daar moet je wel naar zoeken.
  • Inleiding of eerste zin: Op het web moet je met de deur in huis vallen. En niet met een dooddoener aankomen of een gezellige sfeerbeschrijving.
  • Tussenkopjes: ‘Inleiding’ zegt te weinig. Een tussenkopje moet de inhoud van de tekst beschrijven. Dit gaat tegen een traditionele schrijfregel in die zegt dat een tussenkopje niet alles moet verklappen, maar je juist nieuwsgierig moet maken. Niet op het web. Op het web zegt het tussenkopje gewoon precies wat er in de tekst staat. Zodat de bezoeker op basis daarvan kan beslissen of de alinea relevant is.
  • Opvallende teksten: Het vergt wat doorzettingsvermogen om deze tekst van begin tot eind geconcentreerd te lezen. Waarom? Het is een brij van woorden. Deze tekst is niet te scannen op relevantie door het gebruik aan onderscheid.
  • Opsommingen: Niet in elke alinea hoeft een opsommingslijst te staan. Maar het geeft wel meer overzicht.

Schrijfstijl

Gefeliciteerd! Je hebt de bezoeker op de pagina kunnen houden en hij wil de tekst iets beter lezen. Hoe zorg je ervoor dat hij niet afhaakt bij het lezen van de tekst?

  • De inhoud is relevant.
  • Het is perfect Nederlands. Niet: web is vluchtig, dus het maakt niet uit. Doe even je best en kom professioneel over.
  • De schrijfstijl is actief. Een woord als ‘worden’ is uit den boze. Dus niet: ‘De bezoeker van het evenement wordt uitgenodigd om ’s avonds ook de avondlezingen te bezoeken’. Maar: ‘Kom je naar het evenement? Vergeet dan ook de avondlezingen niet!’
  • Korte zinnen.
  • Link door naar andere pagina’s op je website, ter verduidelijking of extra uitleg.
  • Houd rekening met je vastgestelde zoektermen.

Bezoekduur per pagina

Ze zijn er nog. De idealisten die zeggen dat hun bezoeker zo geïnteresseerd en betrokken is, dat die niet in dit plaatje past en wel alles leest. Denk jij ook nog zo? Ik daag je uit, kijk eens in je sitestatistieken en analyseer de bezoekduur per pagina. Ook jouw bezoeker leest niet alles.

Doe je mee? Maak je de online teksten ook relevanter en aantrekkelijker?

Wil Je Vaker Lezen Over Trends En Nieuws

Schrijf je in en ontvang updates in je inbox

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.