Blog

Schoolkeuze: de rol van ouders

Simone Salm

Simone Salm

02 Nov 2017

Steeds meer jongeren mogen zelf een keuze maken voor een middelbare school. Het is belangrijk om te weten wat groep 8 jongeren (of 7) triggert en hoe je ze kunt bereiken. Toch is het ook essentieel te beseffen wat de rol van ouders is en wat zij belangrijker vinden. Kortgeleden was ik op een studiedag voor onderwijs en marketing van Facta. Mijn collega Bert sprak over positioneren en ik heb allerlei workshops en seminars gevolgd. Een kort verslag over de fases van het keuzeproces en wat ouders belangrijk vinden!

3 fases in keuzeproces

Er zijn drie fases wat betreft de keuze voor een school: oriëntatie, verdieping en beslissing. Tijdens de eerste fase wordt de kwaliteit getoetst. Dit is dan ook de fase waarin ouders de belangrijkste rol spelen. In de oriëntatiefase wordt een aantal scholen gekozen waarvan een open dag of voorlichtingsmoment bezocht wordt. Tijdens de verdiepingsfase wordt de sfeer geproefd bijvoorbeeld tijdens de Open Dagen (sfeer is belangrijk voor de beslissing). En tot slot de beslissing, waarin de keuze wordt gemaakt door de jongere.

Sociale veiligheid

Wat zijn voor ouders belangrijke motieven? Uit onderzoeken van diverse scholen en gemeentes is het onderstaande gebleken:

  • Meer dan 20% van groep 7-ouders bezoekt al een open dag
  • Ouders zijn kritisch op schoolgrootte en veiligheid (belangrijker dan afstand)
  • De ideale school kenmerkt zich door het bieden van sociale veiligheid
  • Ouders laten zich vooral door familie, vrienden en kennissen informeren en adviseren
  • Kwaliteit houdt voor ouders in: bevlogen docenten die liefde voor het vak uitstralen
  • Als extra aandachtsgebied vinden ouders sport belangrijk. Meer dan TTO, moderne en vreemde talen
  • Ouders hechten veel waarde aan aandacht voor profiel en visie (bijv. met elkaar leren) en minder aan kernvakken (dit geldt niet voor vmbo-ouders).

Een kanttekening. Naast deze uitkomsten spelen ook andere zaken als identiteit mee voor bepaalde scholen.

Wat kun je hiermee in je communicatie en werving?

Bedenk dat in groep 7 de oriëntatiefase al begint en dat je die leerlingen en ouders al wilt bereiken. Als je weet wat kritische punten zijn voor ouders, doe daar wat mee op je website, in je folders, in de social media om de ouders en kinderen naar de open dag te krijgen. Tijdens de open dagen en voorlichtingsmomenten laat je zien wat je in huis hebt en zorg je ervoor dat leerlingen de sfeer optimaal kunnen proeven. Ze moeten ervaren hoe leuk en tof het is op jouw school. En dat jullie waarmaken waar jullie voor staan. Laat ook zien hoe je als docenten met elkaar omgaat, laat niet elke willekeurige docent een verhaal vertellen op de open dag. Zet de docenten in die hier goed in zijn.

Bedenk dat in groep 7 de oriëntatiefase al begint en dat je die leerlingen en ouders al wilt bereiken.

Tot slot, ouders zetten de kaders voor hun kinderen op basis van informatie die ze via hun sociale netwerk krijgen. De leerlingen mogen zelf voor een school kiezen. En die kiezen vooral op basis van emotie (denk aan het leuke extraatje dat ze meekrijgen of de superleuke proefles).

Vind je het lastig om een concrete strategie op te stellen? We hebben veel ervaring, we helpen je er graag bij! Zo kun je aan al die leuke jongeren laten zien dat jouw school een goede keuze is.

Advies of vragen? Bel gerust naar Simone: 0348 46 85 12 of mail simone@deelstraendejong.nl

Wil Je Vaker Lezen Over Trends En Nieuws

Schrijf je in en ontvang updates in je inbox

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.