Blog

QR of Layar: wat moet je kiezen?

Deelstra & de Jong

Deelstra & de Jong

30 Nov 2015

Zodra we lezers van onze flyer naar een website of filmpje willen trekken begint de discussie: wordt het een QR-code of Layar? Veel mensen zijn zo enthousiast over deze nieuwe technieken dat ze die het liefst zo snel mogelijk willen inzetten voor hun eigen organisatie.

Zodra we lezers van onze flyer naar een website of filmpje willen trekken begint de discussie: wordt het een QR-code of Layar? Veel mensen zijn zo enthousiast over deze nieuwe technieken dat ze die het liefst zo snel mogelijk willen inzetten voor hun eigen organisatie. Dat is toch hip?! In een verhitte discussie beginnen fans van de afzonderlijke technieken vervolgens tegen elkaar op te bieden welke van de twee het beste gebruikt kan worden. De hipste wint natuurlijk. Toch? Of…

QR vs. Layar: de verschillen

Als je een goede keus wilt maken, zul je eerst de specifieke kenmerken van de beide technieken moeten kennen. Zowel QR-codes als Layar scan je met een app op je smartphone. Bij QR scan je de bekende blokjescode. Deze verwijst je bijvoorbeeld naar een website of zet adresgegevens in je telefoon. Layar werkt anders. Je scant de pagina van bijvoorbeeld een magazine. Als de makers van het magazine Layar hebben gebruikt, herkent de app de pagina. Vervolgens zie je op je smartphone een virtuele interactieve laag over je magazine heen liggen. Dit wordt ook wel ‘augmented reality’ genoemd. In dit filmpje zie je hoe dat in zijn werk gaat.

Je kunt dus zeggen dat een QR-code je over het algemeen ergens anders naar doorverwijst, terwijl Layar iets toevoegt aan wat je al ziet. Nog wat andere verschillen:

  • QR-codes zijn gratis te maken, Layar is een betaalde dienst.
  • QR-codes hebben een code nodig, Layar kan elke pagina zonder code scannen.
  • Layar kan ook QR-codes scannen, andersom kan dat niet.
  • Er zijn tientallen QR-scanners beschikbaar, van Layar is één app beschikbaar.

Wat past bij je medium?

Mijn belangrijkste conclusie is dat Layar en QR een totaal andere werking hebben. Daarom is de eerste vraag die je jezelf kunt stellen als je een keus wilt maken: welke techniek is het meest geschikt voor mijn medium?

Welke techniek is het meest geschikt voor mijn medium?

Layar is bijvoorbeeld niet herkenbaar aan een code en mensen moeten er dus op een andere manier achterkomen dat de pagina scanbaar is. In een magazine heb je ruimte om dat uit te leggen. De ANWB gebruikt Layar bijvoorbeeld in de laatste edities van haar magazine, de Kampioen. Wat je ziet, is dat ze in elk magazine (4 edities inmiddels) weer opnieuw uitleggen wat Layar is en hoe het werkt.

In een magazine heb je ruimte voor uitleg, maar in een advertentie heb je dat bijvoorbeeld niet. Daarom is in een advertentie een QR-code veel geschikter, die behoeft door de herkenbare vorm weinig tot geen extra uitleg.

Wat past bij je doel?

Een andere belangrijke vraag, is: welk doel wil je bereiken? Wil je op je visitekaartje de mogelijkheid bieden om je contactgegevens in de telefoon te zetten, dan is QR het meest geschikt. Je netwerk zit niet te wachten op extra handelingen in een virtuele laag. Wil je voor je doelgroep echter de persoon op de cover van je magazine ‘tot leven’ laten komen, omdat dit je boodschap versterkt, dan is Layar een fantastische (en zo niet de enige) optie.

Wat past bij je doelgroep?

Om te bepalen voor welke dienst je kiest is het ook van belang te weten in hoeverre ze daadwerkelijk door je doelgroep gebruikt worden. Om een goede vergelijking te kunnen maken heb ik wat statistieken uit juli 2012 gecombineerd:

Smartphone
gebruikers
% dat QR gebruikt% dat Layar gebruikt
Frankrijk2.843.00012.5%5,3%
Duitsland5.084.00018.6%4,9%
Italië2.765.00011.9%4,6%
Spanje3.381.00016.0%7,7%
Ver. Koninkrijk3.316.00011.4%4,0%
Totaal/gemiddeld17.390.00014.1%5,3%
Nederland4.726.5603,6%

Bronnen: Comscore, Layar, Sterc en CBS

Layar geeft zelf ook aan dat het conversiepercentage (de hoeveelheid lezers die ook scant) tussen de 0,03% en 15% van je lezers zit. Dat wil zeggen dat gemiddeld 1% van je lezers pagina’s zal scannen met Layar.

Het lage aantal gebruikers kan je demotiveren om Layar in te zetten. Bedenk echter wel dat we nu nog in een fase zitten waarbij je Layar ook kunt gebruiken om extra publiciteit te genereren. Als je bijvoorbeeld voorop wilt lopen in de sector, of als kleine organisatie extra publiciteit wil hebben kan dat een motivatie zijn. Zo kan ‘hip’ willen zijn dus toch wel degelijk een rol spelen!

Maar uiteindelijk zal bij zowel QR als Layar het nieuwe eraf gaan. Je moet je dan goed bedenken dat een groot deel van je publiek QR of Layar niet zal gebruiken. Voor hen moet de extra content die je wilt delen ook beschikbaar zijn op een andere manier, of de content moet niet noodzakelijk zijn voor je boodschap.

Conclusie

Dus wanneer je bij je volgende project gelijk roept om Layar of een QR-code, stel jezelf dan eerst de vraag: past dit middel bij mijn medium, mijn doel en mijn doelgroep? Misschien kom je er dan zelfs op uit dat een ouderwetse websitevermelding in tekst het beste werkt.

Als QR of Layar goed blijkt te passen bij het doel van je uiting kun je er heel mooie dingen mee doen. Onderstaande voorbeelden bewijzen dat ondanks het lage gebruik deze middelen zeker het overwegen waard zijn.

Beeld: Flickr / LingHK

Wil Je Vaker Lezen Over Trends En Nieuws

Schrijf je in en ontvang updates in je inbox

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.