Blog

Planmatig communiceren

Mieke Duijst

Mieke Duijst

17 May 2017

Kerst, Koningsdag, grote sportevenementen zoals een EK- of WK-voetbal en de Olympische Spelen zijn traditioneel standaardmomenten om de doelgroep te benaderen.

Je hebt immers een kapstok en een inhaker is meestal wel te verzinnen.

Maar hoe diep denk je na over je planning? Met welke factoren hou je rekening? En welke kanalen neem je op in je planning?

Feestdagen en evenementen

December is de traditionele cadeaumaand. Het kan de gelegenheid zijn om een (potentiële) donateur te vragen om eens een cadeautje aan iemand anders te geven. Ook rondom Kerst voelen veel mensen toch de behoefte om niet alleen aan zichzelf, maar ook aan anderen te denken. Speel daarop in.

Andere feestdagen of evenementen kunnen een geschikt moment zijn om jouw doelgroep te benaderen. Dit hoeft niet allemaal heel groot te zijn. Een berichtje op Facebook kan al leuk zijn: “Morgen is het Valentijnsdag, deel je liefde uit!”

Geld

Benader je je doelgroep met als doel dat ze iets kopen of geld doneren? De meeste mensen geven alleen maar het geld uit dat ze ook daadwerkelijk hebben. Als ze het gevoel hebben dat ze krap bij kas zitten, houden ze de hand op de knip. Salarissen worden meestal maandelijks uitbetaald, aan het einde van de maand. Het kan dus lonen om je mailing aan het einde van de maand te verzenden.

Als ze het gevoel hebben dat ze krap bij kas zitten, houden ze de hand op de knip.

In Nederland krijgen alle werkende mensen, maar ook senioren die AOW krijgen, vakantiegeld. Dat is wettelijk 8% van het jaarsalaris, dus bruto bijna een maandsalaris. De uitbetaling vindt meestal plaats in mei. Maak daar gebruik van, plan je communicatie-uiting eind mei of begin juni.

Dit geldt overigens ook voor mailings eind december of begin januari. Een eindejaarsbonus of 13e maand geeft je doelgroep toch net wat meer financiële armslag.

Beschikbaarheid en vakanties

Tijdens vakanties hou ik mijn mail wel een beetje bij, maar als ik in een zonnig oord verblijf, ga ik toch liever naar het strand of een leuk stadje. Het gevolg is dat ik bij thuiskomst een hele hoop ongeopende mails heb en massa’s Facebook- en Twitterberichten niet heb gezien. Dan glip je er als organisatie gemakkelijk tussendoor. Komt jouw digitale nieuwsbrief begin augustus uit? Kan, maar reken op minder respons dan je gewend bent.

Kanalen

Om te bepalen welke kanalen je inzet, moet je je volledig verplaatsen in je doelgroep. Stel dat je Truus Jansen of Piet de Wit bent (bij voorkeur op basis van je vastgestelde persona) en via welke kanalen je dan bereikt wordt. Stel je voor, je bent Piet. Piet staat op, checkt zijn mail en gaat naar het werk. Tijdens de lunchpauze checkt hij even zijn Facebook. ’s Avonds thuisgekomen trekt hij zijn pantoffels aan en gaat hij zijn post en zijn avondkrantje lezen. Toch moet hij nog wel even de deur uit, naar een vergadering in de kerk. Piet kun je op deze dag dus bereiken via mail, Facebook, post en krant. Daarnaast spreekt hij zijn collega’s, die hem dingen vertellen en contacten in de kerk. Ook ziet hij in de kerk misschien posters hangen of een flyer liggen.

Om te bepalen welke kanalen je inzet, moet je je volledig verplaatsen in je doelgroep.

Op basis van jouw kennis van de doelgroep kun je een plan maken welke boodschap je op welk moment via welke kanalen aan je doelgroep wilt vertellen. De kanalen kunnen elkaar versterken. Dit betekent dat de planning voor de papieren mailings samenhangt met de contentplanning voor social media. En dat je digitale mailings exact aansluiten bij de advertenties die in de dagbladen of tijdschriften geplaatst worden. Kortom, je gaat als team bij elkaar zitten en maakt een planning waarin alle kanalen zijn opgenomen.

Dan krijgt je doelgroep een samenhangend verhaal. Doordat Piet je verhaal terugziet via verschillende media, treedt herkenning op. En het past op dat moment in zijn leven, want je hebt nagedacht over de timing.

En als je je doelgroep echt goed kent, krijgt Piet de boodschap die bij hem past, echt gepersonaliseerd. Maar dat is de volgende stap.

 

Wil je dat we met je meedenken over een goede jaarplanning? Neem contact met ons op!

 

 

Wil Je Vaker Lezen Over Trends En Nieuws

Schrijf je in en ontvang updates in je inbox

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.