Blog

Losse regels in je database

Mieke Duijst

Mieke Duijst

01 Dec 2017

Ken je doelgroep. Basisregel nummer 1 bij communicatie. Tegen wie praat je? Wat sluit aan bij je doelgroep en wat niet?

Heel vaak denken we bij ‘doelgroep’ aan een grote wollige massa, met generieke kenmerken als leeftijd 35+, voornamelijk vrouw, etc. Wanneer je iets meer informatie hebt, weet je ook nog een gemiddeld geefbedrag (bij fondsenwerving) of bestedingspatroon.

Maar… jouw doelgroep bestaat uit allemaal losse mensen. Individuen. Met eigen interesses, eigenschappen, voorkeuren en levenshouding. Iedereen heeft een eigen drive. De huidige techniek laat ons toe je doelgroep niet meer als één grote eenheidsworst te zien, maar als losse regels in je database.

Database

Elke organisatie heeft een database. Bij de een staat het in een heel groot CRM-systeem, bij de ander in Excel. De database is van levensbelang. Hoe meer je weet van je doelgroep, hoe meer er dus in je database staat, des te beter je de klant of donateur in het hart kunt raken.

Personaliseren

Met die gegevens kun je je boodschap personaliseren. Als je weet dat je donateur gemiddeld € 15 per jaar geeft, is het niet nodig om hem te vragen € 120 te doneren. Andersom zou ook jammer zijn.

Maar ook… werkt jouw organisatie wereldwijd? Weet je dat je donateur speciale interesse heeft voor India? Geef hem informatie over India. En de informatie van Brazilië zet je ergens onderaan.

Segmenteren

Als je een bestand hebt met 15.000 adressen, ga je die natuurlijk niet allemaal aparte mailings sturen. Dus we gaan al die losse regels in je database toch weer groeperen in segmenten. Segment India, segment Brazilië. Binnen die mailings kun je variabelen, zoals giftbedrag, heel persoonlijk maken.

Uitingen

Je gebruikt de informatie overigens niet alleen voor mailings. Als je veel geld hebt kun je je magazine zelfs personaliseren. Maar als je het eenvoudiger houdt, wat dacht je van social media? Schotel je de hele wereld dezelfde advertentie voor of personaliseer je de advertentie?

Want je doelgroep wordt alleen warm van een boodschap die binnenkomt.

Die regels in je database, het zijn toch net mensen…

 

Wil Je Vaker Lezen Over Trends En Nieuws

Schrijf je in en ontvang updates in je inbox

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.