Blog

Kraak die kleur

Maria Wisse

Maria Wisse

05 Aug 2016

Testje: Dek je rechteroog af en kijk naar een vast punt. Herhaal dit met je linkeroog. Zie je twee keer exact dezelfde kleuren?

Ik ben benieuwd (bij mij kijkt één oog ietsjes roder). En dat geeft de moeilijkheid al een beetje weer, die je met kleuren hebt. Een huisstijlkleur ziet er op jouw scherm anders uit dan op mijn scherm met kleuroptimalisatie. Onze schermen kalibreren we, zodat we een voorvertoning kunnen krijgen van hoe het in drukwerk eruit gaat zien. Maar hou je scherm naast een gedrukt item van je organisatie, dan wijkt de kleur af. Waarom zie jij een andere kleur dan ik op mijn scherm en in het drukwerk?

Mengen met licht

De basiskleur van een beeldscherm is zwart: de kleur van je beeld als hij nog uit staat. Hij is dan zwart omdat er geen licht wordt doorgelaten. Want op een beeldscherm maakt het licht de kleur uit. Aan dat licht worden de verschillende kleuren rood, groen en blauw toegevoegd. De intensiviteit waarmee een bepaalde kleur wordt toegevoegd, bepaalt welke kleur we zien. Dit heet additieve kleurmenging. Zijn alle kleuren maximaal vertegenwoordigd, dan zien we wit. Dit is RGB (rood, groen, blauw).

CMYK RGB

Mengen op papier

Bij full color drukwerk onstaan kleuren door Cyaan, Magenta,Yellow en Key (=Black) met elkaar te mengen (substractieve kleurmenging). En eigenlijk is dit proces net omgekeerd aan hoe RGB werkt. We beginnen met een wit vel, wat het licht reflecteert en daar drukken we dan inkt op, wat licht in zich opneemt en  ook weer reflecteert, zodat we kleur waarnemen. Daarom veroorzaakt het materiaal waarop we drukken ook kleurverschil. De basiskleur wit kan verschillend zijn, denk aan de krant en een printvel. Ook de zuigkracht van die twee papiersoorten zijn ook enorm verschillend, gooi er maar eens  je koffie over.

Gemengde kleuren

Er bestaan ook weer kleuren uit een potje. Vaak de basiskleuren van je huisstijl. Dit zijn PMS-kleuren, van het bedrijf Pantone. Ontstaan, omdat jij iets anders verstaat onder  de kleur petrol dan ik, drukker A het ook weer anders mengt dan drukker B. Dus voor de uniformiteit van het drukwerk in volle tinten. Maar al heb je dan vaste kleuren, ook hier geldt weer, hou rekening met de zuigkrant van het papier (uncoated papier is zuigender dan glad gecoated papier). Daarom hebben wij aparte kleurwaaiers waarop de de kleuren op beide papiersoorten kunnen beoordelen en indien nodig een kleur per papiersoort te kiezen.

9019304072_6e69b7a372_o

 

Licht, papier en potje

Als we nu al die 3 soorten van mengen bij elkaar willen brengen hebben we een probleem. De systemen zijn niet 1 op 1 om te zetten, omdat de hoeveelheid en soorten kleuren die gemaakt kunnen worden niet gelijk zijn. Je beeldscherm (RGB) kan veel fellere kleuren aan en ook veel meer kleuren mengen (met name groentinten) dan je kunt drukken. Ook de pantone kleuren in het groene en oranje gebied zijn in full color lastiger te benaderen. Want als je de kleur oranje omzet van pantone in cmyk, dan krijg je een beetje bruin oranje. Alle frisheid in die kleur is dan weg. Dus dan zoeken we zelf een kleur in cmyk erbij en houden we die aan voor full color drukwerk. Maar altijd zal er kleurverschil optreden, want de hoeveelheid kleuren die je met je ogen kunt waarnemen (kleurruimte) is zoveel groter dan wat het beeldscherm of het gedrukte uiting aankan. Daarom zijn die luchten nooit zo mooi op de foto, als toen je ze zag.

Daarom zijn die luchten nooit zo mooi op de foto, als toen je ze zag.

Kleur bekennen

Dat is de oplossing! Kleur bekennen. Bepaal bij belangrijke kleuren zoals in een logo, de verschillende soorten kleur en leg die vast. Dat voorkomt (grote) verrassingen. Een handig hulpmiddel hiervoor is rgb.to.

Zo, na zo’n technische verhaal mag  je wel even  onspannen in stijl: color.method.ac.

Wil Je Vaker Lezen Over Trends En Nieuws

Schrijf je in en ontvang updates in je inbox

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.