Blog

Jaarverslag: een moetje of een kans?

Simone Salm

Simone Salm

23 Feb 2017

Kopiëren, plakken, vervangen… een jaarverslag maken is voor sommige een saaie klus. Of een taaie als je jaarverslag wel meer dan honderd pagina’s bevat. Als organisatie ben je verplicht je cijfers en resultaten van afgelopen jaar uit te brengen. Maar het hoeft niet saai te zijn en al zeker geen moetje. Zie het als een kans!

Voor een stichting is het jaarverslag een unieke kans om je doelgroep mee te nemen in wat je afgelopen jaar gedaan hebt. Wat je met hun betrokkenheid hebt kunnen doen. Dus dankzij hen! Het is een mooie manier om ze te bedanken. Maar ook om ze te betrekken bij je werk, ze aan je te binden! Voor een klant hebben we het zo gedaan:

 

T-shirt bedrukken

Feiten en beschrijvingen kunnen een jaarverslag saai maken, maar als verhalen voorop staan wordt het anders. Authentieke persoonlijke verhalen, die je meevoeren in het mooie werk van je organisatie. Dan is een jaarverslag opeens niet meer droog, maar wordt het interessant om te lezen. Dat kan in een brochure of boekvorm, maar denk ook eens buiten de gewone kaders. Bijvoorbeeld een poster of iets ludieks als een bedrukt t-shirt. Je kunt hiervoor een speciale publieksversie inzetten, je bent dan niet gebonden aan allerlei eisen. Dan heb je nog wel een uitgebreide versie nodig, maar die kun je meer basic opzetten. Je grotere doelgroep kun je bereiken met je publieksjaarverslag.

Je grotere doelgroep kun je bereiken met je publieksjaarverslag.

Een paar tips voor je jaarverslag:

    • Kies een thema dat iets zegt over de ontwikkeling van afgelopen jaar. Dat is veel sprekender dan ‘Jaarverslag’. Je verhalen koppel je ook weer aan het thema zodat het hele jaarverslag een goed lopend verhaal vormt.
    • Maak je jaarverslag onderscheiden. Zie het als een kans om je doelgroep aan je te binden.
    • Deel verhalen van mensen.
    • Steek moeite en tijd in goede fotografie, die onderbouwen je verhaal.
    • Voorkom formalistisch taalgebruik, maak het toegankelijk voor een breed publiek.

 

Hoe zorg je ervoor dat je jaarverslag gelezen wordt?

Door de tips op te volgen maar door ook aan te sluiten waar de meeste mensen tegenwoordig actief zijn. En dat is online! Heb je al eens nagedacht over een online magazine? Een mooie tool waarin je verhalen, filmpjes, beelden, social media kunt integreren. Het grote voordeel is dat je er makkelijk door heen kunt bladeren en het goed aansluit bij deze tijd. Heel anders dan een website, die statischer is en een ander doel voor ogen. Bekijk hier een voorbeeld ter inspiratie.

 

Nog meer voordelen op een rij:
      • Je kunt verhalen mooi uitbeelden
      • Je neemt de lezer echt mee
      • Filmpjes kun je makkelijk integreren
      • Het is responsive en daardoor geschikt voor elk beeldformaat
      • Het blijft een heel jaar online
      • Jongere mensen kun je nu ook bereiken
      • Je bespaart drukwerkkosten
      • Het is makkelijk te delen op social media en daardoor laagdrempeliger
 Wil je meer weten? Bel of mail ons gerust: 0348 46 85 12, chris@deelstraendejong.nl

Wil Je Vaker Lezen Over Trends En Nieuws

Schrijf je in en ontvang updates in je inbox

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.