Blog

Is jouw website donateurproof? 6 tips

Renée de Vink

Renée de Vink

18 Feb 2016

Het online doneren zit in de lift… Wat ziet jouw donateur als eerste op je website? Hoe makkelijk kan hij de weg naar doneren vinden?

En voelt hij zich gewaardeerd als hij gegeven heeft? Is je website donateurproof? Wij hebben 6 tips voor je om het je donateur zo makkelijk mogelijk te maken.

1. Laat je donateur niet zoeken

Welke plek heeft de doneerbutton op je homepage? Kijk goed naar de vindbaarheid van deze button. Het is niet opdringerig om je doneerbutton direct bovenaan je pagina te zetten, het is juist gebruiksvriendelijk. De eerste stappen van online geven moeten zo laagdrempelig mogelijk zijn.

2. Wees duidelijk

Je donateurs willen graag weten waarom hún donatie een verschil maakt. Maak dat dus met een korte video of tekst direct duidelijk. Herhaal deze boodschap kort maar krachtig iedere keer bij de doneermogelijkheid. Zo weet je donateur steeds dat hij geeft voor het doel waar hij warm van wordt.

Zo weet je donateur steeds dat hij geeft voor het doel waar hij warm van wordt.

3. Laat de donateur kiezen

Online donateurs willen graag kiezen waar hun geld naartoe gaat. Bied daarom verschillende projecten aan om uit te kiezen. Je donateur zal het gevoel krijgen meer zeggenschap te hebben. En dat voelt goed!

Geef ook meerdere opties voor het geefbedrag. Zo help je je donateur een handje en krijg je waarschijnlijk net iets meer dan wanneer je het bedrag compleet laat invullen door de gever. Let op: overdrijf het niet. Teveel keuzes veroorzaakt keuzestress. En dat heeft een negatief effect op de donaties.

4. Online vrienden inspireren

Als een donateur heel enthousiast is over het doel waar hij voor heeft gegeven, wil hij dit vast met zijn vrienden delen. Met een share-button (facebook of twitter) kan de giftgever met één druk op de knop aan z’n online vrienden laten zien dat hij een donatie heeft gemaakt. Vraag je gevers ook om hun motivatie op je website achter te laten. Met reacties van gevers optie de site zorg je dat het anderen bevestigd worden om écht te geven voor dit specifieke doel.

5. Behandel je donateur als een vriend

Net als aan vrienden vertel je donateurs hoe het met je gaat. In dit geval hoe het met het project gaat. Mensen moeten weten dat hun geld goed terecht komt. Voldoe in deze behoefte via social media of e-mail. Wees dan natuurlijk ook concreet over het juiste project en stuur de juiste informatie naar de juiste adressen. Hoe persoonlijker hoe meer waardering!

Let op: Niet alle donateurs willen hun mailadres achter laten. Zeg daarom expliciet bij het invulveld waarvoor je hun mailadres gaat gebruiken. Maak dit veld ook niet verplicht. Je wilt niet dat mensen toch afzien van geven, omdat ze verplicht zijn hun e-mail adres te geven.

6. Bedank

Bedank je donateur nadat de donatie is gedaan. Je hebt dan nog een keer de mogelijkheid om je donateur te bevestigen in zijn keuze. De kans wordt groter dat hij nog eens zal doneren bij een goed gevoel. Een bedankje kan heel goed en simpel in beeld komen nadat op de doneerbutton is geklikt. Per bevestigingse-mail kan ook Daarin kun je nog extra informatie over het project zetten en eventueel meteen een nieuw project aanbieden.

Bedank je donateur nadat de donatie is gedaan.

Check je eigen website om te zien of donateurs makkelijk hun weg vinden om te doneren. Veel plezier en succes. Mocht je er niet uitkomen, wij helpen je graag verder!

 

Kijk ook eens hoe anderen het doen:

https://www.justgiving.com/stephen-sutton-tct

https://donate.charitywater.org/home

 

Wil Je Vaker Lezen Over Trends En Nieuws

Schrijf je in en ontvang updates in je inbox

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.