Blog

Hoe werf je personeel via social media?

Simone Salm

Simone Salm

17 Jun 2016

Binnen wervingsstrategieën worden sociale media steeds belangrijker. Zelf maken we ook gebruik van Facebook, Twitter, LinkedIn voor het verspreiden van vacatures en het vinden van nieuwe medewerkers! Hier volgen wat tips hoe je dat kunt doen.

 

Zakelijke insteek

LinkedIn heeft een zakelijke insteek. De doelgroep is veelal hoogopgeleid en zal misschien wat minder werken voor een vacature als trekkerchauffeur. Maar mensen kunnen anderen wel weer tippen over de vacature, dus ik raad aan om ook LinkedIn altijd in te zetten. Hoe dat je dat dan?

Maak company page aan

Op een company page zet je informatie over je bedrijf en maak je je vacatures bekend. Beeld is hierbij belangrijk en natuurlijk een pakkende tekst. Dit bericht komt dan in de tijdlijn van je volgers. Het is dus wel van belang dat je een groep volgers opbouwt. Je kunt collega’s of medewerkers ook vragen om het bericht te delen in hun eigen netwerk, zo krijg je een veel groter bereik. Je kunt nog een stapje verder gaan en mensen met een specifiek profiel zoeken en hen een persoonlijk bericht sturen of ze geïnteresseerd zijn of anderen in hun netwerk kennen die interesse hebben. Persoonlijke berichten werken vaak goed!

Persoonlijke berichten werken vaak goed!

Het is ook mogelijk om je update op LinkedIn te sponsoren en precies in de doelgroep te richten. Je target dan bijvoorbeeld op opleiding, functieniveau of interesses. De kosten hiervoor zijn minimaal € 2,50 per klik, maar de kwaliteit van de kliks is over het algemeen hoog.

Liken of delen

Je plaatst je vacature natuurlijk ook op je Facebookpagina. Iedereen die je pagina geliked heeft en Facebook bezoekt, ziet de vacature. Liken of delen je fans de vacature, dan verspreidt het bericht zich gratis. Ook hier kun je de vacature boosten. De kosten zijn hiervoor lager dan bij LinkedIn, maar op Facebook is het wel lastiger gericht te targeten op functies of opleiding, omdat mensen dit niet altijd invullen.

Met een klein budget kun je al veel mensen bereiken. Je promoot het bericht en kun je dan richten op mensen met een bepaalde interesse (bijvoorbeeld christelijk geloof, journalistiek of marketing) en een bepaalde locatie. Het is voor mensen in Groningen waarschijnlijk niet interessant om een vacature voor een baan in Eindhoven te zien. Ook kun je bijvoorbeeld targeten op geslacht of leeftijd. Een pakkend beeld met een korte tekst werkt heel goed, maar video’s werken nog beter.
Dit is een leuk voorbeeld om een vacature op Facebook te delen. Dit bericht met filmpje werd veel vaker bekeken dan andere berichtjes.

Vergeet de hashtags niet

Ook met Twitter kun je vacatures bekend maken. Je begint natuurlijk met het plaatsen van de vacature op Twitter in maximaal 140 tekens en een link naar je website. Vergeet de hashtags niet, zoals #vacature. Ook bij Twitter is betaald adverteren mogelijk, gericht op een specifieke doelgroep. Ook hier is pakkend beeld relevant om mensen te trekken.

Voordelen
Nog even op een rij wat de voordelen zijn van het gebruik van de social media:

  • Resultaten zijn meetbaar
  • Bericht is gericht in het hart van de doelgroep, je kunt precies targeten en je bericht is daardoor relevant.
  • Doordat je in de tijdlijn van de bezoeker staat, tussen de berichten van vrienden en kennissen, kom je emotioneel eerder binnen dan wanneer je op een advertentiepagina in de krant staat. Je komt op het niveau van de vrienden.

Wil Je Vaker Lezen Over Trends En Nieuws

Schrijf je in en ontvang updates in je inbox

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.