Blog

Het geheim van een goed logo

Deelstra & de Jong

Deelstra & de Jong

15 Feb 2016

Verwacht je een geheim recept voor een goed logo? Dan moet ik je helaas teleurstellen. Maar er zijn wel een paar punten die een logo sterk maken.

Daarvoor moeten we eerst de belangrijkste functies bekijken. Een logo is vergelijkbaar met een brandmerk voor vee in het oude Wilde Westen. Het heeft twee belangrijke functies:

  1. Identititeit: Het brandmerk moet weergeven van wie de koe is.
  2. Herkenbaarheid: Als een cowboy een koe voorbij galoppeert, moet het merk snel te herkennen zijn.

Identiteit

Een logo heeft meer elementen in huis om te laten zien welke organisatie er achter schuil gaat. De identiteit van een organisatie is meestal moeilijk te vatten in een woord. Wat een organisatie onderscheidt van anderen is vaak de combinatie van verschillende eigenschappen. Deze kun je in je corporate folder allemaal uitgebreid beschrijven.

Bij een logo heb je die tijd en ruimte niet. Je kiest de krachtigste twee of hooguit drie eigenschappen uit en verwerkt die. Of zoals Kelli Anderson in onderstaande video zegt: “A logo can’t express everything, but it should definitely express the thing that’s most important: the thing that needs to be expressed.”

Een logo heeft meerdere tools om de identiteit over te brengen:

  • Lettertype
  • Kleuren
  • Beeldmerk
  • Naam van de organisatie

Unieke logo’s roepen associaties op met behulp van deze elementen. Als afvalverwerkingsbedrijf kan ik een prullenbak in mijn logo opnemen. Maar dan zou het logo ook van mijn concurrent kunnen zijn. Ik kan echter ook een luipaard kiezen om aan te geven hoe snel ik ben, of helderblauw gebruiken om aan te geven hoe schoon mijn prullenbakken worden. Deze associaties kunnen overigens per cultuur verschillen.

Herkenbaarheid

Hoe meer uitingen je als organisatie hebt, hoe groter de uitdaging om een constant beeld te communiceren. Of mensen nu een pen of de gevel met je logo zien, je moet herkenbaar zijn. Ook daarbij kan de vergelijking met een brandmerk helpen. Of als je dat beeld wat te hard vindt: een stempel. Een stempel heeft twee opties: inkt of geen inkt.

Met andere woorden: je moet in silhouetten denken. Die herken je snel, van een afstand en blijven op je netvlies hangen. Vandaar dat vlakken beter werken dan dunnen lijnen en vormen uitgesproken moeten zijn.

De vorm kan ook helpen. De krachtigste logo’s, uitzonderingen daargelaten, passen in een geometrische vorm. Zoek bij Google afbeeldingen eens op logo en je zult zien hoeveel vierkanten en cirkels je ziet. Deze vormen hebben twee voordelen: ze blijven op je netvlies hangen en ze zijn altijd makkelijk te plaatsen.

Is hiermee het verhaal verteld? Nee, nog lang niet. Maar ik geloof dat dit de basis is van een goed logo. Voldoet het logo van jouw organisatie hieraan?

Wil Je Vaker Lezen Over Trends En Nieuws

Schrijf je in en ontvang updates in je inbox

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.