Blog

“Facebook is voor bejaarden!”

Lisette de Hooge

Lisette de Hooge

16 Feb 2017

100 leerlingen van het Driestar College over sociale media

We blijven ons graag verdiepen in de doelgroep van de klanten waarvoor we werken. Vooral de jongere doelgroep, want die verandert namelijk sneller dan ooit tevoren. Terwijl wij met onze online communicatie vooral inzetten op een volwassen doelgroep die we bereiken via Facebook en Instagram, is voor jongeren Snapchat het kanaal waar je gezien wil worden. En Facebook? “Facebook is voor bejaarden!”

Ze vertellen het zonder één moment op te kijken van het spelletje dat ze aan het doen zijn. En het is natuurlijk geen nieuws dat jongeren veel tijd met hun telefoon bezig zijn. Maar wat doen ze precies? Wat trekt hun aandacht, wat volgen en liken ze? We vroegen het aan 100 leerlingen van het Driestar College!

“Ik vind het gewoon leuk”

Facebook en Twitter blijken al snel helemaal niet meer populair te zijn. “Twitter? Daar hebben ze het alleen maar over politiek toch…?” Sociale media als Instagram, WhatsApp, Snapchat en Youtube zijn veel ‘cooler’, volgens de leerlingen. “Op Instagram hoef je tenminste niet zo’n heel verhaal te houden. Gewoon lekker plaatjes kijken.” Jongeren geven zelf aan vooral kanalen te liken om op de hoogte te willen blijven van het laatste nieuws en ontwikkelingen, maar nog vaker: “Ik vind het gewoon leuk”.

Waarom like/volg je iets?

Like wat er voorbij komt

Muziek, humor, bekende personen, films en games spreken jongeren het meeste aan op sociale media. Een enkele vwo-leerling kijkt ook graag de dagelijkse NOS-filmpjes, in tegenstelling tot de vmbo-leerlingen die aangeven nooit het nieuws te volgen. Jongeren zijn impulsief en kijken voornamelijk wat er voorbij komt, omdat dat nu eenmaal voorbij komt. Leerlingen van het vmbo zijn hierin nog iets onverschilliger, maar over het algemeen merkten we dat jongeren zelden gericht zoeken naar informatie.

“Er is niet zo heel veel meer dat hen aanspreekt of nog bijzonder is”

“Je moet toch ergens naar kijken”

Met een groep jongens in de aula denken we nog hip te zijn door te beginnen over vlogs. Dat is toch de laatste trend onder jongeren? Maar nee: “Vlogs zijn saai!”. “Maar je kijkt ze wel, je moet toch ergens naar kijken” wordt er door een andere jongen aan toegevoegd. Wij waren volledig in de veronderstelling dat Enzo Knol het helemaal gemaakt had bij de millennials, maar het tegendeel blijkt waar. “Het is eigenlijk helemaal niet zo boeiend wat iemand anders in zijn dagelijks leven doet.”

Wat kijk je op social media?

Wereldwijde concurrentie

Het zegt het heel veel over de jongeren; ze willen vooral vermaakt worden. Jongeren zien echt ontzettend veel op één dag voorbij komen. En het aanbod wordt iedere minuut ververst met input van over de hele wereld! Online inspelen op de actualiteit met een ijzersterke campagne is dus een uitdaging: een campagne moet je razendsnel opzetten, haak het liefst dezelfde dag nog in.

Vernieuw en onderzoek

Op de vraag hoe jongeren zelf het liefst willen bereikt willen worden, gaven ze aan: “App mij maar”. Wil je als school alle info delen via een app of WhatsApp? Of maak je Snapchat aan en bekijk hoe je jouw informatie relevant kunt maken voor jongeren. Even geen idee hoe? Gelukkig heb jij een lijntje met leerlingen! Laat je verrassen door hun online skills én blijf vragen: “Wat heb jij vandaag geliked?”

*Dit onderzoek was geen wetenschappelijk onderzoek. De onderzoeksresultaten zijn gebaseerd op de uitslagen van twee enquêtes en interviews, gehouden onder 100 jongeren op het Driestar College Gouda. Onder alle leerlingen die we hebben ondervraagd waren 57 mannen, en 43 vrouwen en vertegenwoordigde alle niveaus en klassen.

Wil Je Vaker Lezen Over Trends En Nieuws

Schrijf je in en ontvang updates in je inbox

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.