Blog

Een persona maken voor je bladformule. Ook voor goede doelen!

Deelstra & de Jong

Deelstra & de Jong

18 Nov 2015

Wist je dat Jans, van Jan, Jans en de kinderen aanvankelijk de ijkpersonen van Libelle waren? Getrouwde vrouw, burgerlijke man, puberdochter, tweede leg.

Jaren huismoeder geweest, maar op een dag toch willen werken… het is de Libellevrouw ten voeten uit. Hoewel de huidige hoofdredacteur niets meer van ijkpersonen moet hebben, denk ik dat dit profiel nog steeds goed past bij de lezeres van Libelle.

Wat is een ijkpersoon en waarom zou je het wel of niet gebruiken?

Een ijkpersoon of persona, zoals we het in de communicatie meestal noemen, is een gedetailleerde beschrijving van één of twee figuren uit de doelgroep. In zo’n beschrijving staat hoe de ijkpersoon zich gedraagt, wat ze koopt, wat ze eet, hoe haar leefsituatie eruit ziet.

Artikelen die in het blad worden gezet, worden langs de interessemeetlat van de ijkpersoon gelegd.

Jarenlang is dit in de bladenwereld een belangrijk fenomeen geweest. Inmiddels wordt er in regulier bladenland minder gebruik van gemaakt, omdat uit onderzoek is gebleken dat er nu juist groepering ontstaat door interesses (op facebook zie je dat sterk) en minder door demografie. Het zou versmallen.

Belang van persona’s voor je periodiek

Toch geloof ik nog steeds erg in het belang van een persona. Veel makers van periodieken van bijvoorbeeld goede doelen gaan er vanuit dat het met die gezamenlijke interesse wel goed zit. Mijn lezer is donateur, dus zal wel geïnteresseerd zijn in wat er op het werkveld gebeurt. Maar dat is vanuit de organisatie gedacht.

Mijn lezer is donateur, dus zal wel geïnteresseerd zijn in wat er op het werkveld gebeurt. Maar dat is vanuit de organisatie gedacht.

Een persona kan inzicht geven in wat de doelgroep wil lezen, of het een man of een vrouw is (maakt veel uit voor de vormgeving!), wat hem of haar beweegt, waardoor hij of zij binding krijgt met het doel achter het tijdschrift. Want dat is toch wat je wilt? De lezer écht raken met wat je schrijft.

Volgende week: een persona in 7 stappen.

Tips?
Rob van Vuure – Het lingeriedenken / Pas op, u wordt verleid

Interessante blogs:
http://www.bladendokter.nl/
http://lbl.nl/

Wil Je Vaker Lezen Over Trends En Nieuws

Schrijf je in en ontvang updates in je inbox

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.