Blog

Dienend adviseren

Bert de Jong

Bert de Jong

03 Feb 2016

Onlangs heb ik met het bestuur van een organisatie nagedacht over wie ze zijn en hoe ze zich in de markt willen positioneren. Dat gebeurt natuurlijk vaker. Niet alleen met non-profitorganisaties, ook met commerciële bedrijven.

Het is interessant om te zien hoe confronterend dat soms kan zijn. ‘Is dat echt het beeld dat wij uitstralen? Zijn we echt zo weinig onderscheidend ten opzichte van andere organisatie die in hetzelfde veld opereren?’

Tegelijkertijd zijn dergelijke sessies voor de meeste deelnemers ook heel boeiend en interessant. Ze worden – en soms is dat voor de eerste keer (!) – gedwongen om na te denken over de essentie van het werk van de organisatie waarvan zij bestuurslid zijn. ‘Hoe zit het eigenlijk met jullie visie en missie, en wat zijn nu echt de kernwaarden van de organisatie?’ En niet minder belangrijk: ‘Wat zijn jullie kerncompetenties? Waar zijn jullie nu echt goed in?’ Uiteindelijk resulteren dergelijke sessies in een soort positioneringsstatement. Hierin staat duidelijk omschreven wie de organisatie is en hoe ze door de markt geassocieerd wil worden.

Ik doe dit werk altijd met ongelofelijk veel plezier. Ik geniet er van om mensen aan het denken te zetten, te prikkelen en ze door een dergelijk proces van herpositionering te leiden. Het is mijn rol om daarin vooral faciliterend te zijn, zodat het proces echt iets van de deelnemers is. Dat zorgt voor draagvlak en eigenaarschap. Hierdoor ervaren deelnemers de implementatie van de resultaten meestal als vanzelfsprekend.

Het is mijn rol om daarin vooral faciliterend te zijn, zodat het proces echt iets van de deelnemers is.

In het geval van de eerder genoemde organisatie had het bestuur zelf al een poging gedaan om tot een nieuwe positionering te komen. Niet verwonderlijk dat ze daarin vastliepen. Daarvoor heb je toch de buitenstaander met verstand van zaken nodig. Iemand die je werkelijk de spiegel voorhoudt en je dwingt om keuzes te maken.

Persoonlijk vind ik dat je dat het beste met een bureau kunt doen. Niet alleen vanwege de expertise die daar aanwezig is, maar ook vanwege het feit dat een bureau al die woorden om kan zetten in een creatief en aansprekend concept. Daarmee hou je alles in één hand. En je zorgt ervoor dat de doorvertaling van de gekozen richting voortdurend wordt bewaakt. En dat maakt dat jouw organisatie of bedrijf veel makkelijker herkend wordt door de doelgroep.

Interesse om met mij zo’n traject in te gaan? Neem gerust contact op!

Wil Je Vaker Lezen Over Trends En Nieuws

Schrijf je in en ontvang updates in je inbox

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.