Blog

Gelukkig, de acceptgiro verdwijnt nog niet

Else Schaap

Else Schaap

31 May 2017

Het hing al een tijdje in de lucht: vanaf 2019 zou de oude, vertrouwde acceptgiro verleden tijd zijn. Voor veel goede doelen een heikel punt, want de acceptgiro is nog steeds een veelgebruikt betaalmiddel.

Precies om die reden heeft De Nederlandsche Bank onlangs besloten het afschaffen van deze betaalwijze voorlopig uit te stellen. De mate waarin er de komende jaren gebruik wordt gemaakt van onze gele vriend zal uitsluitsel geven over zijn toekomst.

Succes van de acceptgiro

Positief bericht dus voor de goede doelen. De gevers via acceptgiro zijn voornamelijk mensen van 65 jaar en ouder en dat is nu juist de groep mensen die traditioneel het meest geeft aan goede doelen. Hoewel de acceptgiro steeds minder vaak fysiek wordt ingevuld, gebruiken mensen het vooral als reminder en om de betaalgegevens over te nemen tijdens het online bankieren. De zorg van de goede doelen is dus terecht. We gebruiken de acceptgiro al ruim 30 jaar. Het hoort bij het succes van ons direct mail kanaal en mensen zijn eraan gewend. Daarnaast willen we graag weten wat een fondsenwervende mailing heeft opgeleverd. Dat is via acceptgiro eenvoudiger te achterhalen dan bij andere betaalmiddelen.

Toekomstgericht

Maar toch gaat er een tijd komen waarin we het zonder de acceptgiro moeten doen. Voor de komende jaren blijf ik geloven in de kracht van fondsenwervende mailings met een acceptgiro. Maar je inkomstenkanalen verbreden is altijd een goede zet. Het is zelfs noodzakelijk om andere generaties te bereiken en in de toekomst te overleven. Dus laten we ons ondanks het uitstel toch deze vraag stellen:

‘Wat kan ik nu al doen om donateurs op een andere manier te laten geven dan via de acceptgiro?’

Verbind online en offline

We kunnen het niet genoeg blijven herhalen: denk bij het maken van een fondsenwervende mailing altijd breder, betrek je online kanalen erbij. Online is niet meer weg te denken uit ons wereldbeeld. Van alle inwoners van Nederland heeft 94% toegang tot internet. Ook worden steeds meer ouderen online actief. Vooral onder 75-plussers is het gebruik van internet enorm toegenomen. Dat groeide van 40% in 2012 naar 60% in 2016! Maak van je fondsenwervende mailing dus een soort mini-campagne. Gebruik je e-mailnieuwsbrief, website, social media en online platforms waar je doelgroep zich bevindt. Zo bereik je mensen niet één keer met je geefvraag, maar blijft je boodschap via allerlei kanalen voorbij komen. En vergeet niet de geefmogelijkheden als opvallende geefbutton en iDeal-koppeling in de emailnieuwsbrief. Stel daarnaast het gemak voor de donateur voorop. Des te groter de kans dat je donateur overgaat tot een gift!

Maak je website responsive

Het valt mij op dat nog steeds veel websites van goede doelen niet optimaal zijn ingericht voor mobiel gebruik. En dat terwijl internetgebruik steeds vaker op mobiele devices plaatsvindt. Waar in 2012 nog maar 56,5% van de Nederlandse bevolking gebruik maakte van de mobiele telefoon om online mee te gaan, is dat in 2016 gestegen naar 84,6%! Ook dit jaar zal die stijgende lijn alleen maar doorzetten. (Tip: kijk eens via Google Analytics hoeveel procent van de bezoekers jouw website bezoekt via een mobiele device.)

Kleine stap naar doneren

Wanneer een donateur wordt geraakt door jouw verhaal, of dat nu in een fondsenwervende mailing, krantenartikel, of televisie-uitzending is, wil je dat hij of zij makkelijk over kan gaan tot doneren. Tegenwoordig is de kans heel groot dat hij online een gift geeft. Zorg er dan ook voor dat je verhaal online te vinden is en dat de drempel tot geven zo laag mogelijk is. Dat betekent dat je donateur zo min mogelijk stappen hoeft te zetten voordat hij een gift kan overmaken.

 

Bronnen:
https://goededoelennederland.nl/sector/nieuws/acceptgiro-blijft-voorlopig-bestaan

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/52/75-plussers-sterkst-groeiende-groep-internetters

http://statline.cbs.nl/Statweb/publication/?DM=SLNL&PA=83429ned&D1=0-69&D2=0,3-6&D3=0&D4=a&VW=T

Wil Je Vaker Lezen Over Trends En Nieuws

Schrijf je in en ontvang updates in je inbox

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.