Blog

Crowdfunding voor goede doelen

Deelstra & de Jong

Deelstra & de Jong

01 Mar 2016

Internet brengt een oneindig grote groep mensen binnen je bereik. Mensen die niet in je database zitten, of die je niet meer kunt bellen sinds het bel-me-niet-register actief is. Dat maakt het internet extra interessant voor fondsenwervende organisaties.

Maar toch vallen fondswervende acties via social media (zoals adverteren op Facebook, d.m.v. winacties e.d.) eigenlijk flink tegen. Crowdfunding lijkt wel goede resultaten te boeken. Wat zijn de succesfactoren? En hoe kun je het inzetten?

1. Concreet

Een groot pluspunt van crowdfunding is dat het acties zijn die een heel concreet doel hebben: een x bedrag ophalen in x tijd. Hierdoor zit er een urgentie in: ik moet nu geven! Bovendien zorgt een concreet bedrag er voor dat je als gever echt het idee hebt dat jouw bijdrage helpt.

2. Openheid

Leg uit wat je wilt en waarom. Wat is je doel, waarom is precies dat bedrag nodig en wat ga je ermee doen. Vertel ook waarom je dit bedrag via crowdfunding binnen wilt halen. Je verhaal en bevlogenheid maken namelijk duidelijk dat je niet zomaar een fondsenwervend trucje uithaalt, maar dat dit specifieke project je echt aan je hart gaat.

3. Persoonlijk

Bij crowdfunding geven mensen: a. omdat ze de persoon erachter kennen, of b. het ‘waarom’ van het project hen aanspreekt, en c. de tegenprestatie. Bij goede doelen valt de laatste optie in veel gevallen af. Daarom is het belangrijk om het heel persoonlijke te maken. Je kunt bijv. een ambassadeur het verhaal laten doen. Vermijd in elk geval dat je als ‘organisatie’ om iets vraagt. Dat werkt niet.

Je kunt een ambassadeur het verhaal laten doen.

4. Tijd

Hang een specifieke tijdsduur aan je campagne. Wanneer wil je het beoogde bedrag binnen hebben? Zorg ervoor dat je een teller op je actiesite hangt, zodat meteen zichtbaar is hoe je ervoor staat. Dan gaat het principe in werking: ‘als een schaap over de dam is, volgen er meer.’ Dit is natuurlijk ook spannend, want op het moment dat het stokt of zelfs helemaal niet loopt, is dit ook zichtbaar.

Maar ook dat past in de trends van deze tijd: wees authentiek, laat zien wat lukt, maar ook wat jammerlijk mislukt. Je openheid hierover levert je alleen maar sympathie op (en daarmee wellicht toekomstige donateurs).

5. Publiciteit

Zorg ervoor dat je je actie promoot! Een eerste voorwaarde is daarom dat je zelf al een breed netwerk hebt. Denk ook aan bijzondere activiteiten of ambassadeurs die daarnaast voor extra media-aandacht kunnen zorgen.

Het bureau Douw en Koren dat gespecialiseerd is in crowdfunding geeft nog een belangrijke tip:
Onthoud dat crowdfunding niet in de eerste plaats gaat om het vragen van hulp, maar om het aanbieden van een kans om ergens deel van uit te gaan maken. Zorg dus voor een actie die prikkelt en inspireert!

Crowdfunding hulp nodig?

Neem vrijblijvend contact met ons op.

Wil Je Vaker Lezen Over Trends En Nieuws

Schrijf je in en ontvang updates in je inbox

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.