Blog

Appen met je donateur

Renée de Vink

Renée de Vink

14 May 2018

Zomaar via WhatsApp je donateurs om een gift vragen? Zo, daar heb je wel lef voor nodig. Ik kwam zo’n case tegen. En succesvol was het zeker. Even een inkijkje hoe ze dat gedaan hebben.

 

Het gaat over Islamic Relief Engeland. Begin 2017 was de crisis in Oost-Afrika zo groot, dat ze besloten er een wervingscampagne voor te houden. Directeur Tufail Hussein ging naar het gebied en besloot zijn contacten op de hoogte te houden via WhatsApp. Zo konden ze voor hem bidden en kregen ze updates over de situatie daar. Hij wist dat zijn reis naar Somalië emotioneel heftig zou worden. De major donors wilde hij ook écht betrekken bij deze reis. Hij deelde zoveel mogelijk via social media, om de donateurs te betrekken, zodat het hun niet meer los zou laten. Niet spammen, maar een juiste hoeveelheid video’s, foto’s en berichtjes. Net als je dat bij je familie en vrienden zou doen.

Even tussendoor… Islamic Relief gebruikte meestal traditionele manieren van fondsenwerving. En hun achterban, moslims, zijn vooral geneigd geld te geven in de week van Ramadan. De meesten binden zich niet aan een organisatie om structureel aan te geven. En bovendien is het voor Islamic Relief lastig vaste donateurs te werven, omdat ze veel aan noodacties doen. Een lastige doelgroep dus om binding van te verwachten. Herkenbaar? 😉

In Somalië hoorde Tufail hartverscheurende verhalen van de bevolking. Hij deelde deze via Facebook Live en WhatsApp. Deze manier van vertellen viel op bij de donateurs. Zijn bericht was echt, persoonlijk, en kwam recht uit z’n hart. Daarmee raakte hij de harten van de achterban.

Twijfel

Toch twijfelde Tufail soms na het plaatsen van de berichten. Zou hij mensen niet te veel lastigvallen met z’n eigen emoties? Zouden ze niet worden afgeschrikt? Als je je hart opent, ben je kwetsbaar. Toch vertrouwde hij op zijn donorvrienden. Hij had een goede relatie met ze en wist dat hun dit ook zou raken.

Raak de harten van de achterban!

De mensen die op deze manier geïnformeerd werden, hadden hiervoor toestemming gegeven. Ze waren speciaal geselecteerd en de relatie met hen was goed. Een goede voorbereiding dus!

En het resultaat? Binnen uren hadden ze 180.000 pond opgehaald! Er was zelfs een donateur die Tufail vroeg wat er precies nodig was. Het eerlijke antwoord was 100.000 pond voor een waterput voor de lokale bevolking. De meneer gaf 125.000 voor de waterput én voedsel.

De tip van Tufail: Een goede fondsenwerver laat zichzelf vaak zien op het werkveld. Mensen geven aan mensen. Authenticiteit, je emoties laten zien, en een goede relatie is daarom belangrijk.

Bron: http://sofii.org/case-study/islamic-reliefs-whatsapp-genius

Wil Je Vaker Lezen Over Trends En Nieuws

Schrijf je in en ontvang updates in je inbox

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.