Blog

7 stappen om tot een goede persona te komen

Deelstra & de Jong

Deelstra & de Jong

01 Dec 2015

In mijn vorige blog legde ik uit wat het belang is van een goede persona of ijkpersoon voor je website of magazine. In deze blogpost help ik je om in 7 stappen tot een goede ijkpersoon te komen. Daar gaan we:

Onderzoek naar je doelgroep

Stap 1: Bedenk wie je doelgroep is. Zijn er onderzoeken beschikbaar of kun je eerst zelf doelgroeponderzoek doen? Is dat niet voorhanden, kijk dan eens heel goed rond op jullie jaarlijkse donateursdag of roep een lezerspanel bij elkaar en interview een aantal mensen uit de doelgroep.

Stap 2: Neem in je onderzoek mee hoe de doelgroep jouw medium, of het nou een website of magazine is, beleeft. Welke andere magazines leest je doelgroep graag en waarom, of welke sites bezoekt zij graag en waarom? Als je dit weet, kun je er je voordeel mee doen.

Roep een lezerspanel bij elkaar.

Brainstorm over je persona

Stap 3: Plan een personabrainstorm met adviseurs, ontwerpers en redactieleden.

Stap 4: Beschrijf zoveel mogelijk kenmerken van de persona, bijvoorbeeld met behulp van dit formulier.

Stap 5: Wees niet te krampachtig bij het creëren van de ijkpersoon. Niet alles hoeft onderbouwd en onderzocht te zijn. Bladendokter Rob van Vuure beschrijft in zijn boek De arrogantie van het buikgevoel precies waarom je op je gevoel mag vertrouwen. Een paar pakkende zinnen:  ‘Laat je ratio varen en geef het gevoel een kans. Want: ‘Het buikgevoel is iedere socioloog een half jaar voor.’ En: ‘Neem altijd, maar dan ook altijd, je doelgroep (lees: klant) als uitgangspunt.’ Goeie lessen, toch?

Maak en test de persona

Stap 6: Maak een tastbaar iets van je persona. Bijvoorbeeld een afbeelding of een goede beschrijving en hang die aan de muur. Zo heb je een concrete reminder en kunnen jullie makkelijk bijsturen als je onderwerpen voor je blad aan het bedenken bent. Wil je persona, als ze juf is, echt lezen wat de nieuwste vorm van therapie is, of wil ze lezen hoe het zit met stoornissen bij kinderen? En als je persona boven de vijftig is, kan dat lettertype dan wel?

Maak een tastbaar iets van je persona.

Stap 7: Toen we een tijdje geleden een ijkpersoon voorlegden aan een klant, zei die: “He, dat is mijn schoonzus!” Yes, dacht ik, dan is het een geslaagde persona. Als je je er echt iemand bij kunt voorstellen dan heb je een goede match gemaakt en heb je je goed kunnen inleven in de doelgroep. Lukt het jou?!

Zo, nu heb je je persona. Handig, want het voorkomt dat je eigen persoonlijke voorkeuren (of die van je organisatie) de boventoon gaan voeren, in plaats van dat je aansluit bij je doelgroep. Zet je ijkpersoon steeds in als toetssteen om de inhoud aan te spiegelen. Veel plezier bij het maken van je eigen persona!

Foto: Flickr / London Public Library

Wil Je Vaker Lezen Over Trends En Nieuws

Schrijf je in en ontvang updates in je inbox

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.